Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

14-07-2020 14:00

Δηλώσεις του Υπουργού Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας για τις Παγκύπριες Εξετάσεις

Ο Υπουργός Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας κ. Πρόδρομος Προδρόμου προέβη, σήμερα στο Υπουργείο, σε δηλώσεις στους δημοσιογράφους  για τις Παγκύπριες εξετάσεις.

Συγκεκριμένα, ο κ. Προδρόμου ανέφερε: «Οι Παγκύπριες Εξετάσεις έχουν διεξαχθεί άψογα και έχουν ανακοινωθεί και τα αποτελέσματα.  Είναι πραγματικά σημαντικό το ότι σε μια χρονιά σαν αυτή μπορέσαμε να κάνουμε κανονικά τις διαδικασίες και τις εξετάσεις, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα που τις έχουν καθιερώσει ως θεσμό.

Οι υποψήφιοι και οι υποψήφιες φέτος εξετάστηκαν πάνω σε ό,τι είχαν διδαχθεί κανονικά στην περίοδο της φοίτησης με φυσική παρουσία, δηλαδή μέχρι τις 13 Μαρτίου. Είχαν μάλιστα στην τελευταία περίοδο που μπόρεσαν να φοιτήσουν, μεταξύ 11 και 29 Μαΐου, την ευκαιρία για επαναλήψεις και μαθήματα εμπέδωσης, όπως και σχετική ενισχυτική διδασκαλία και προετοιμασία έγινε και εξ αποστάσεως, στη διάρκεια της περιόδου που λόγω της πανδημίας αναστάληκε η φοίτηση. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη ότι οι εξετάσεις ήταν ευκολότερες. Μπορώ να πω ότι, τηρουμένων των αναλογιών, διατηρήθηκε εκείνο το επίπεδο που αναλογεί τόσο στη διαγωνιστική διαδικασία πρόσβασης στα πανεπιστήμια όσο και στη διαδικασία απόλυσης.

Όπως κάθε χρόνο, ακούμε να γίνονται σχόλια και συζητήσεις για τα αποτελέσματα. Τα αποτελέσματα δεν διαφέρουν πολύ από εκείνα που έχουμε κάθε χρόνο. Χαίρομαι διότι φαίνεται ότι φέτος έχουμε μια κάποια βελτίωση.  Υπήρξε άνοδος των βαθμολογιών κατά μέσο όρο στα περισσότερα από τα εξεταζόμενα μαθήματα. Στα Νέα Ελληνικά μισή μονάδα, στα Μαθηματικά Κοινού Κορμού μια μονάδα, στην Ιστορία μιάμιση μονάδα, στα Αρχαία Ελληνικά μιάμιση μονάδα επίσης. Σε άλλα μαθήματα σημειώθηκαν οριακές μειώσεις, με σημαντικότερη στη Φυσική. Θέλω όμως να υπογραμμίσω ότι ο μέσος όρος βαθμολογιών δεν λέει όλη την αλήθεια. Εκτός από τον μέσο όρο θα πρέπει να δούμε και τις διαφοροποιήσεις μεταξύ των δύο μεγάλων κατηγοριών, των υποψηφίων για πρόσβαση στα πανεπιστήμια και των υποψηφίων για απόλυση μόνο. Όπως επίσης πρέπει να δούμε και τη διασπορά και απόκλιση των βαθμολογιών και επιδόσεων. Ανάλυση γίνεται στο Υπουργείο και σχετικά με τις διαφοροποιήσεις που παρατηρούνται στις διάφορες Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού.  Υπάρχουν και από αυτή την άποψη στατιστικά ευρήματα που μπορεί να αποτελούν σημαντικές ενδείξεις.

Μελετάμε και αναλύουμε τα αποτελέσματα, όπως έχουμε κάνει προηγουμένως και με τα αποτελέσματα που είχαμε στη γραπτή εξέταση του πρώτου τετραμήνου για την Α΄ Λυκείου και το πρώτο έτος Τεχνικών Σχολών. Κυριότερη ίσως λειτουργία της αξιολόγησης με εξετάσεις είναι να εξάγουμε συμπεράσματα για την αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας, τις παιδαγωγικές μεθόδους, τα αναλυτικά προγράμματα κ.ο.κ.

Σχολιάζονται συνήθως τα Νέα Ελληνικά, που είναι το μάθημα στο οποίο εξετάζονται όλοι.  Μπορεί ο μέσος όρος για 7.295 μαθητές/μαθήτριες να ήταν φέτος 9,6/20, μισή μονάδα ψηλότερος από πέρσι, αλλά ο μέσος όρος για τις εξετάσεις πρόσβασης δηλαδή για τους 5,5 χιλ. από τις 7.300 υποψηφίους ήταν ακόμη καλύτερος, 11/20.  Το γεγονός ότι ένα ποσοστό 14% είχε βαθμολογία πάνω από 15/20 δείχνει ότι μπορούμε να επιτύχουμε υψηλές επιδόσεις και στόχος είναι να αυξηθεί ο αριθμός των μαθητών/τριών που το επιτυγχάνουν.  Στόχος πολιτικής είναι αναμφίβολα η περαιτέρω βελτίωση που αντανακλάται και στη βαθμολογία. Ταυτόχρονα όμως είναι ανησυχητικό ότι ένας σημαντικός αριθμός τελειόφοιτων ουσιαστικά δεν φαίνεται να μπορούν να ακολουθήσουν.  Ένα σημαντικό ποσοστό, 28% στο σύνολο, βαθμολογήθηκαν από 0 έως 5 μονάδες και αυτό σίγουρα πρέπει να μας απασχολήσει σοβαρά. 

Οι μέσες βαθμολογίες για όσους εξετάστηκαν για πρόσβαση, που είναι στα Ελληνικά 11/20, στα Μαθηματικά κατεύθυνσης, 10,1/20, στην Ιστορία 11/20 κ.ο.κ. δείχνουν ότι οι γενικές προσπάθειες αποδίδουν και θα πρέπει να ενισχυθούν περαιτέρω.  Στα Μαθηματικά Κοινού Κορμού η μέση βαθμολογία είναι 9,3/20 αλλά έχουμε 21% των υποψηφίων που βαθμολογούνται μεταξύ 15 και 20/20. Διαπιστώνουμε όμως ταυτόχρονα ότι 33% των μαθητών/τριών παρέδωσαν γραπτό που βαθμολογήθηκε μεταξύ 0 και 5/20.  Μας προβληματίζει και πρέπει να επεξεργαστούμε κάποια μέτρα γι’ αυτό.

Σε εξεταστικές διαδικασίες είναι φυσιολογικό να υπάρχουν αποκλίσεις και αυτό συμβαίνει παντού και πάντα όπου υπάρχουν εξετάσεις. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να προβληματιστούμε για το φαινόμενο μιας σημαντικής μερίδας μαθητών/τριών που με βαθμολογίες της τάξης του 0,1,2 ή 3 στα 20 δείχνουν να μην έχουν συμμετάσχει καθόλου στη μαθησιακή διαδικασία. Όταν αρκετοί μαθητές/μαθήτριες παραδίδουν γραπτό που βαθμολογείται με 1 ή 2 στα 20, χρειάζεται το φαινόμενο να τύχει κάποιας αντιμετώπισης. Είναι κάτι που θα πρέπει να συζητηθεί, να αναλυθεί και να οδηγήσει σε συμπεράσματα και αποφάσεις πολιτικής.

Γενικότερα όμως προχωράμε με συστηματική στατιστική και ποιοτική ανάλυση των αποτελεσμάτων, προκειμένου να εξαχθούν ωφέλιμα συμπεράσματα και να βρούμε κατευθύνσεις για τη βελτίωση της ποιότητας στην εκπαίδευση. 

Στόχος είναι σίγουρα αυτή η μικρή βελτίωση στα αποτελέσματα να συνεχισθεί, να εμπεδωθεί και να διευρυνθεί».

ΙΠ