Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

08-04-2021 19:25

Χαιρετισμός του Υπουργού Παιδείας κ. Πρόδρομου Προδρόμου στο Έκτακτο Παγκύπριο Συνέδριο της ΠΣΕΜ

Χαίρομαι που είμαι εδώ μαζί σας και μεταφέρω και το θερμό χαιρετισμό του Προέδρου της Δημοκρατίας στους οργανωμένους μαθητές και μαθήτριες. Χαιρετίζω το συνέδριο της Παγκύπριας Συντονιστικής Επιτροπής Μαθητών το οποίο πραγματοποιείται σε πρωτόγνωρες συνθήκες, λόγω της πανδημίας, αλλά έχει σίγουρα ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Το πόσο δύσκολες είναι οι συνθήκες φαίνεται και από την απουσία σήμερα του προέδρου της Επιτροπής, εξαιτίας των κανονισμών που ισχύουν για αυτό-περιορισμό. Εκτός από τις ευχαριστίες μου για τη συνεργασία του μεταφέρω και ευχές για καλή υγεία.

Ευχαριστώ την ΠΣΕΜ για την πρόσκληση και την ευκαιρία να κηρύξω την έναρξη των εργασιών του συνεδρίου. Γενικότερα όμως θέλω να ευχαριστήσω την ηγεσία και γενικότερα την ΠΣΕΜ για όλη τη συνεργασία που έχουμε. Παρά τις διαφορές απόψεων που μπορεί να υπάρχουν και είναι εξάλλου φυσιολογικό να υπάρχουν, η συνεργασία μας αποβαίνει προς όφελος της εκπαίδευσης. 

Αγαπητοί μαθητές και αγαπητές μαθήτριες,

Τόσο η περσινή όσο και η φετινή σχολική χρονιά σημαδεύονται από μια μεγάλη πρόκληση που αντιμετωπίζει η κοινωνία μας ολόκληρη, αλλά και το εκπαιδευτικό σύστημα ξεχωριστά. Θα ακουγόταν ίσως απίστευτο πριν μερικά χρόνια, είναι όμως γεγονός. Μια πανδημία απειλεί την υγεία και τη ζωή των ανθρώπων σε ολόκληρο τον πλανήτη. Μια πανδημία στον 21ο αιώνα. Όπως και αλλού, έτσι και στη χώρα μας έχουν δημιουργηθεί εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες. Συλλογικά έχουμε όμως ανταποκριθεί και σήμερα, ένα χρόνο μετά, μπορούμε να πούμε ότι χάρη στη σωστή διαχείριση, αλλά και την υπευθυνότητα της κοινωνίας, έχουμε ικανοποιητικά αποτελέσματα, όπως προκύπτει και από διεθνείς συγκρίσεις. Παραμένουμε όμως σε εγρήγορση γιατί οι απειλές δεν εξέλιπαν και πρέπει να συνεχίσουμε να τηρούμε τα μέτρα προστασίας, κάνοντας υπομονή για περιορισμένο χρονικό διάστημα, έως ότου ο εμβολιασμός και η άμυνα που παρέχει γενικευτεί σε ικανοποιητική κλίμακα μέσα στον πληθυσμό.

Η πανδημία δεν απειλεί όμως μόνο την υγεία. Εμφανίστηκε και ως απειλή για την εκπαίδευση. Μπροστά στην ανάγκη να πάρουμε μέτρα προστασίας έχουμε καταφέρει να δώσουμε λύση ανάγκης με ένα σύστημα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Η ψηφιακή εκπαίδευση αναπτύχθηκε στη χώρα μας έγκαιρα. Λαμβάνοντας υπόψη ότι ξεκινήσαμε σχεδόν εκ του μη όντος, το δημόσιο σχολείο έχει κάνει ένα πολύ μεγάλο βήμα προόδου για το οποίο πρέπει να αποδώσουμε εύσημα και στους εκπαιδευτικούς, όπως και τους ειδικούς που μας βοήθησαν, αλλά και στους μαθητές και τις μαθήτριες.

Ζούμε και λειτουργούμε τα σχολεία μέσα σε δύσκολες συνθήκες. Γνωρίζουμε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν και οι μαθητές-μαθήτριες μας. Όπως επίσης και την ιδιαίτερη πίεση που υπάρχει λογικά στους τελειόφοιτούς μας. Γι’ αυτό το λόγο είναι που αναπροσαρμόζουμε ανάλογα και το πρόγραμμα διδασκαλίας και τις όποιες διαδικασίες αξιολόγησης και εξετάσεις, ιδιαίτερα μάλιστα τις Παγκύπριες Εξετάσεις. Όπως, επίσης, το Υπουργείο φρόντισε από την πρώτη στιγμή για να αντιμετωπίσει κινδύνους όξυνσης των ανισοτήτων ή και απειλή αποκλεισμού, σπεύδοντας να φροντίσει για τον εξοπλισμό πέραν των 12 χιλιάδων μαθητών/μαθητριών με ηλεκτρονικές συσκευές για την παρακολούθηση εξ αποστάσεως μαθημάτων, όπως και χιλιάδες συνδέσεων στο Διαδίκτυο για παιδιά που δεν διέθεταν κάτι τέτοιο στο σπίτι τους.

Προχωρήσαμε σε τέσσερις παράλληλους άξονες. Πρώτα τη δημιουργία και εφαρμογή Υγειονομικού Πρωτοκόλλου και μέτρων προστασίας της υγείας στα σχολεία. Δεύτερο, αναπροσαρμογή των προγραμμάτων στις ιδιαίτερες συνθήκες που δημιουργούνται. Τρίτο ανάπτυξη της εκπαίδευσης με ψηφιακά μέσα και ταυτόχρονα αναβάθμιση του εξοπλισμού των σχολείων. Και τέταρτο, με ιδιαίτερη έμφαση τώρα, ένα πρόγραμμα συναισθηματικής ενδυνάμωσης και ψυχολογικής στήριξης. 

Κατανοούμε πλήρως τις δικές σας ανησυχίες και αγωνίες για το μέλλον σας. Για το λόγο αυτό έγινε και γίνεται μεγάλη προσπάθεια αξιοποίησης της ψηφιακής τεχνολογίας, η οποία πέτυχε χάρη κυρίως στην προθυμία και ετοιμότητα των εκπαιδευτικών και χάρη στη δική σας συνεργασία και δεκτικότητα. Η πολύ καλή συνεργασία των οργανωμένων γονιών είχε τη δική της πολύ σημαντική συνεισφορά. 

Αγαπητοί μαθητές και μαθήτριες, η ψηφιακή τεχνολογία αποτελεί πλέον μέρος της σχολικής ζωής και του σχολικού μας συστήματος. Για τον λόγο αυτό συστηματοποιούμε, οργανώνουμε, αναθεωρούμε όπου χρειάζεται και προωθούμε προγράμματα ως προς την παιδαγωγική διάσταση, πέρα από την υλικοτεχνική υποδομή.

Να είστε σίγουροι ότι θα προσεγγίσουμε τις Παγκύπριες Εξετάσεις αλλά και τις άλλες διαδικασίες εξετάσεων τόσο στον γυμνασιακό κύκλο όσο και στον λυκειακό κύκλο προσαρμοζόμενοι στα ιδιαίτερα και πρωτόγνωρα δεδομένα των ημερών. Θα επιδείξουμε λογική μετριασμού και επιείκειας ακόμα, όπου και όταν πρέπει. Παράλληλα, γίνονται προσπάθειες να μπορέσουμε να βρούμε λύσεις και να καταλήξουμε σε διαδικασίες σχετικά με το χειρισμό των κρουσμάτων και των στενών επαφών κατά τις ημερομηνίες της διεξαγωγής των Παγκύπριων Εξετάσεων. Γιατί θέλουμε στην πράξη να διασφαλιστεί το δικαίωμα όλων των παιδιών να συμμετάσχουν.

Πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι, συνεχίζουμε να σχεδιάζουμε και να προωθούμε σημαντικές καινοτομίες, πιλοτικά προγράμματα και μεταρρυθμίσεις, πάντοτε με άξονα τη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων και τον εκσυγχρονισμό της εκπαίδευσης και της μαθησιακής διαδικασίας.

Αναφέρω επιγραμματικά τα εξής:

  • Στοχευμένο και ενισχυμένο τώρα πρόγραμμα ομαλής ένταξης και καλύτερης προσαρμογής των μαθητών/τριών με μεταναστευτική βιογραφία. Μέσα από τη γνώση της γλώσσας και μέσα από την εξοικείωση με στοιχεία του πολιτισμού, της κοινωνίας, τα παιδιά αυτά να μπορούν να παρακολουθούν και να συμμετέχουν ουσιαστικά στην εκπαίδευση.
  • Έγκαιρη διάγνωση και εντοπισμός του λειτουργικού αναλφαβητισμού από πρώιμη ηλικία για αποτελεσματική αντιμετώπιση.
  • Εισαγωγή διαδικασίας Πιστοποίησης των γνώσεων Αγγλικής Γλώσσας σε συνεργασία με το Cambridge. Στην πιλοτική εφαρμογή φέτος δίνεται η δυνατότητα σε περίπου 1250 μαθητές/-τριες να συμμετάσχουν στις γνωστές έγκριτες εξετάσεις γνώσης της Αγγλικής και να αποκτήσουν πιστοποιητικά. Θέλουμε όχι να παρευρίσκονται, αλλά να συμμετάσχουν πραγματικά και να μορφώνονται όπως οι συμμαθητές τους.
  • Ανάλογη διαδικασία Πιστοποίησης των γνώσεων της Ελληνικής εξετάζεται για να εφαρμοσθεί πιλοτικά σε συνεργασία με το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Όπως εξετάζουμε και την πιστοποίηση της γνώσης της Γαλλικής γλώσσας.
  • Υιοθέτηση πολιτικής για εκμάθηση δυο ξένων γλωσσών στα σχολεία, στην κατεύθυνση που δίνει και η Ε.Ε., με επέκταση της διδασκαλίας της Γαλλικής στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου/Τεχνικών Σχολών.
  • Εφαρμογή μέσω του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου του Υπουργείου στο Παγκύπριο Γυμνάσιο μιας σειράς από σημαντικές καινοτομίες. Για τον σκοπό αυτό το Παγκύπριο Γυμνάσιο θα λειτουργεί ως εξατάξιο σχολείο, χωρίς περιορισμούς εκπαιδευτικής περιφέρειας. 
  • Πιλοτική εισαγωγή διαθεματικής μεθοδολογίας με έμφαση στις θετικές κατευθύνσεις των Επιστημών, της Τεχνολογίας, της Μηχανικής και των Μαθηματικών και την ενδεχόμενη λειτουργία και τμήματος ρομποτικής. Είναι καιρός να δώσουμε μεγαλύτερη έμφαση αλλά και να στρέψουμε περισσότερο την προσοχή του μαθητικού πληθυσμού στις θετικές και εφαρμοσμένες επιστήμες στην εκπαίδευση. Παράλληλα, στο σχολείο αυτό θα δημιουργηθεί και Κέντρο Κλασικών Σπουδών και Ελληνικών Γραμμάτων, αξιοποιώντας τόσο τη Σεβέρειο Βιβλιοθήκη, το Αρχείο, όσο και το εξαιρετικό Μουσείο του Παγκυπρίου Γυμνασίου.
  • Εφαρμογή πιλοτικού προγράμματος Ολοήμερου σχολείου στη Μέση Εκπαίδευση.
  • Ενίσχυση των σχολείων στις ορεινές και απομακρυσμένες περιοχές.
  • Ενίσχυση της μεταλυκειακής επαγγελματικής εκπαίδευσης μέσω της δομής των Μ.Ι.Ε.Ε.Κ. που θα λειτουργήσει για βάση το κτήριο που χτίζεται τώρα στη Λεμεσό και θα αποτελέσει την έδρα της, αλλά και το νομοθετικό πλαίσιο που προωθείται αυτές τις μέρες.
  • Θέσπιση νέου συστήματος Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου και των Εκπαιδευτικών, για το οποίο είμαστε σε διάλογο με τις Εκπαιδευτικές Οργανώσεις.
  • Εξετάζουμε αυτή τη στιγμή και μια νέα διαδικασία πρόσβασης στα δημόσια πανεπιστήμια, που θα περιορίσει τις εξετάσεις στο σχολείο.

Όλες αυτές και μερικές άλλες καινοτομίες και μεταρρυθμίσεις συντρέχουν αυτή τη στιγμή μαζί με τις μεγάλες προσπάθειες που κάνουμε στο υγειονομικό μέτωπο, αλλά και με την προσοχή που πρέπει να δώσουμε και δίνουμε για τη σχολική διαδρομή των τελευταίων δυο μηνών.

Θα τα καταφέρουμε με τη συνεργασία όλων.

Δεν έχω παρά να ευχηθώ επιτυχία στις εργασίες του έκτακτου συνεδρίου σας και να σας διαβεβαιώσω ότι τόσον εγώ προσωπικά όσο και όλοι στο Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας – οι πλείστοι των οποίων είναι εκπαιδευτικοί, με παιδαγωγική προσέγγιση και γνώση και ενσυναίσθηση του μαθητικού κόσμου είμαστε στο πλευρό σας. Έχουμε επίγνωση των δυσκολιών που αντιμετωπίζει η μαθητιώσα νεολαία μας και προβαίνουμε σε συνεχείς ενέργειες για την καλύτερη δυνατή διαχείρισή τους.

Θέλω μάλιστα να επισημάνω ότι από την πλευρά μας, δεν σταματήσαμε, παρά την ενέργεια που χρειάζεται να αφιερώνουμε στην αντιμετώπιση της πανδημίας. Παράλληλα συνεχίζουμε και μέσα από πρωτοβουλίες, πιλοτικές εφαρμογές και μεταρρυθμίσεις φροντίζουμε για τη βελτίωση και την αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου. Αυτός ο στόχος μας ενώνει.

Η προμετωπίδα – τίτλος του Συνεδρίου σας, «Κανένας μαθητής μόνος του στην πανδημία – μόρφωση για όλους» μας εκφράζει όλους.

 

(ΙΠ/ΙΚ)