Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

28-02-2018 13:16

Ομιλία του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Νίκου Αναστασιάδη κατά την τελετή εγκατάστασής του στην ειδική συνεδρία της Βουλής των Αντιπροσώπων

Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι βουλευτές,
 
Η σημερινή τελετή αποτελεί την υψίστη, για τον εκάστοτε Πρόεδρο, τιμή, αφού διά της εκ του Συντάγματος προβλεπομένης διαβεβαιώσεως αναλαμβάνει και νομότυπα τη διακυβέρνηση της χώρας.
 
Δεν σας αποκρύβω πως πέραν από την εύλογη συγκίνηση, αυτό που υπερέχει είναι το αίσθημα ευθύνης απέναντι σε ολόκληρο τον κυπριακό λαό, είτε συμμετείχε στην ισχυρή εντολή που μου εδόθη είτε, όπως δημοκρατικά είχε το απόλυτο δικαίωμα, έκαμε άλλες επιλογές.
 
Θέλω να σας διαβεβαιώσω πως ο σεβασμός μου είναι εξίσου ισχυρός προς όλους τους πολίτες, προς όλες τις πολιτικές δυνάμεις και τους θεσμούς, κορυφαίος των οποίων είναι η Βουλή των Αντιπροσώπων, η νομοθετική εξουσία.
 
Γιατί, κυρίες και κύριοι βουλευτές, μπορεί το Προεδρικό σύστημα να επιτρέπει την κυβερνητική σταθερότητα, αλλά χωρίς την συνεργασία κυβέρνησης και νομοθετικής εξουσίας, μετατρέπει τη σταθερότητα σε στασιμότητα και τούτο αποβαίνει σε βάρος πάντα των καλώς νοουμένων συμφερόντων του λαού και του κράτους ευρύτερα.
 
Και θα ήταν ασυγχώρητη αλαζονεία ή και αγνωμοσύνη προς όλους εσάς εάν ισχυριζόμουν πως η πρόοδος που κατέγραψε η χώρα μας τα τελευταία πέντε χρόνια οφείλετο αποκλειστικά στις πολιτικές της κυβέρνησης και όχι ως αποτέλεσμα της μεταξύ μας συνεργασίας.
 
Γι’ αυτό και για πολλοστή φορά θα ήθελα και από του βήματος της Βουλής, να σας εκφράσω τις θερμές μου ευχαριστίες, προσβλέποντας σε ακόμη στενότερη συνεργασία κατά τη νέα προεδρική θητεία.
 
Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι βουλευτές,
 
Η σημερινή τελετή δεν περιορίζεται στη νενομισμένη διαβεβαίωση, αλλά εκτείνεται και στην παράθεση των προγραμματικών θέσεων της κυβέρνησης για τα επόμενα πέντε χρόνια.
 
Προγραμματικών θέσεων που στοχεύουν στην αντιμετώπιση των όσων απαράδεκτων βιώνουμε ως αποτέλεσμα της συνεχιζόμενης τουρκικής κατοχής, των αναγκών ενός σύγχρονου κράτους αλλά και στην αποτελεσματική επίλυση των προβλημάτων που οι πολίτες βιώνουν.
 
Και είναι με ιδιαίτερη ικανοποίηση που, κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, έχω διαπιστώσει πως πέραν από την κοινή ιεράρχηση των προτεραιοτήτων, υπάρχουν σε πλείστους τομείς πολιτικής ταύτιση θέσεων ή και καινοτόμες ιδέες, που μπορεί να αποτελέσουν τη βάση για πιο γόνιμη συνεργασία.
 
Υπάρχουν βεβαίως και διαφορές άλλες, που οφείλονται σε διαφορετική φιλοσοφική θεώρηση και  άλλες που, λόγω υψηλού οικονομικού κόστους, είναι αδύνατον να υλοποιηθούν επί του παρόντος.
 
Είναι παρά ταύτα ισχυρή η πεποίθησή μου πως εάν στον μεταξύ μας διάλογο περιθωριοποιηθεί ο δογματισμός και επικρατήσει η λογική του καλώς νοουμένου συμφέροντος, πολλά μπορεί από κοινού να επιτύχουμε.
 
Κυρίες και κύριοι,
 
Είχα προεκλογικά δηλώσει και θεωρώ καθήκον μου να το επαναλάβω και από του βήματος της Βουλής, πως η παρούσα θα είναι και η τελευταία μου θητεία.
 
Μια θητεία που θέλω να την διακρίνει όχι μόνον η αποφασιστικότητα στη λήψη των επιβαλλομένων μέτρων αλλά ιδιαίτερα η ετοιμότητα για δημιουργικό διάλογο με όλες τις πολιτικές δυνάμεις.
 
Όραμά μου είναι να κτίσουμε μαζί την Κύπρο της νέας εποχής.
 
Γι’ αυτό και είναι πρόθεσή μου να συστήσω επιστημονική ομάδα μελέτης των προεκλογικών προγραμμάτων των ανθυποψηφίων μου, ώστε να μην αγνοηθούν προτάσεις που συμβάλουν προς την επίτευξη του πιο πάνω σκοπού.
 
Κύριε Πρόεδρε, 
Κύριες και κύριοι βουλευτές, 
 
Οι όσες αναφορές ακολουθούν, θα επικεντρωθούν στην παράθεση των κύριων προγραμματικών θέσεων της Κυβέρνησης για την επόμενη πενταετία.
 
Ως πρώτιστη προτεραιότητα θεωρώ πως δεν μπορεί να είναι άλλη από την αντιμετώπιση της απαράδεκτης κρατούσας κατάστασης με τη συνεχιζόμενη τουρκική κατοχή του 37% του εδάφους της Κυπριακής Δημοκρατίας.
 
Μια κατάσταση που δυστυχώς επιδεινώνεται ως αποτέλεσμα της απόπειρας δημιουργίας νέων τετελεσμένων, με την παραβίαση από την Τουρκία των κυριαρχικών δικαιωμάτων στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της Κυπριακής Δημοκρατίας. 
 
Εκείνο που πραγματικά με θλίβει είναι η στάση της ηγεσίας των Τουρκοκυπρίων συμπατριωτών μας, γιατί, για άλλη μια φορά, υπαναχωρούν από συγκλίσεις που έχουν επιτευχθεί και επιβεβαιωθεί τόσο από τους κ.κ. Χριστόφια – Ταλάτ όσο και από τον ίδιο με τον κ. Ακιντζί.
 
Συγκλίσεις που ξεκάθαρα καθορίζουν πως οι όποιες αποφάσεις που αφορούν στις θαλάσσιες ζώνες (χωρικά ύδατα, συνορεύουσα ζώνη, υφαλοκρηπίδα, αποκλειστική οικονομική ζώνη), θα αποτελούν ομοσπονδιακή αρμοδιότητα της επανενωμένης Κύπρου.
Την ίδια ώρα έχει συμφωνηθεί και ο τρόπος κατανομής των εσόδων του κράτους απ’ όπου και αν προέρχονται και συνεπώς, διασφαλίζονται πλήρως τα δικαιώματα του συνόλου των νομίμων πολιτών της Κυπριακής Δημοκρατίας, των Τουρκοκυπρίων βεβαίως μη εξαιρουμένων.
 
Πρόσθετα με τα όσα έχουν συμφωνηθεί, η κυβέρνηση έχει προωθήσει στη Βουλή νομοσχέδιο για τη σύσταση κρατικού ταμείου για τη διαχείριση των εσόδων από την εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων, στο πρότυπο του νορβηγικού μοντέλου και τις διεθνώς αναγνωρισμένες αρχές και βέλτιστες πρακτικές. Ένα επιπλέον μέτρο που διασφαλίζει και νομοθετικά τα συμφέροντα του συνόλου του κυπριακού λαού.
 
Συνεπώς, τα όσα απαράδεκτα προβάλλει η τουρκοκυπριακή ηγεσία όχι μόνο δεν ευσταθούν, αλλά αντιθέτως επιβεβαιώνουν πως απώτερος στόχος είναι η εξυπηρέτηση των στρατηγικών συμφερόντων της Τουρκίας και όχι των Τουρκοκυπρίων.
 
Γίνεται πια ξεκάθαρο πόσο δικαιολογημένη ήταν η αξίωση στο Κραν Μοντανά για τερματισμό των εγγυητικών και επεμβατικών δικαιωμάτων και της μόνιμης παρουσίας τουρκικού στρατού, προκειμένου να τερματιστεί η κηδεμονία της Τουρκίας επί των Τουρκοκύπριων και κατ’ επέκταση, με τις προβαλλόμενες αξιώσεις των συμπατριωτών μας, του ελέγχου ολόκληρης της χώρας.
 
Κυρίες και κύριοι βουλευτές,
 
Δεν υπάρχει αμφιβολία πως η μόνιμη ειρήνη και σταθερότητα μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από την οριστική λύση του κυπριακού προβλήματος.
 
Μιας λύσης που θα τη διακρίνει ο αλληλοσεβασμός, που θα στοχεύει στην επίτευξη μιας συμφωνίας που δεν θα νομιμοποιεί τα τετελεσμένα της παραβίασης του διεθνούς δικαίου, που δεν θα παραγνωρίζει τα ανθρώπινα δικαιώματα του συνόλου του λαού, που δεν θα αγνοεί πως η Κύπρος είναι κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και συνεπώς έχει υποχρέωση να σέβεται το ευρωπαϊκό κεκτημένο.
 
Προς αυτή την κατεύθυνση και οι προσπάθειες που καταβάλλω για επανέναρξη του διαλόγου μετά από το ναυάγιο στο Κραν Μοντανά.
 
Δυστυχώς, η Τουρκία και οι Τουρκοκύπριοι συμπατριώτες μας όχι μόνο παρουσιάζονται απρόθυμοι, αλλά και με πρόσθετες παραβιάσεις του διεθνούς δικαίου, αλλά και με απαράδεκτες προτάξεις καθιστούν την επανέναρξη των συνομιλιών, τουλάχιστον επί του παρόντος, αδύνατη.
 
Θέλω να επαναλάβω για πολλοστή φορά αυτό που κατέστησα σαφές και προς τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ, πως, εάν αρθούν οι παράνομες ενέργειες της Τουρκίας και οι όποιες απαράδεκτες προτάξεις και αξιώσεις από πλευράς Τουρκοκυπρίων, είμαι έτοιμος άμεσα να εμπλακώ σε έναν νέο διάλογο που άπτεται των εσωτερικών πτυχών αλλά και να συμμετάσχω σε μια νέα διάσκεψη για την Κύπρο, εφόσον θα έχει προηγηθεί η κατάλληλη προετοιμασία και σε αυτήν θα συμμετάσχουν ενεργά τα πέντε μόνιμα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας και η ΕΕ.
 
Την πιο πάνω θέση έχω διαβιβάσει και προς τον κ. Ακιντζί, μέσω της ειδικής αντιπροσώπου του Γενικού Γραμματέως του ΟΗΕ κας Ελίζαμπεθ Σπέχαρ.
 
Στόχος, είναι η αξιοποίηση του κεκτημένου των συνομιλιών που επιτεύχθηκε μέσα από τη διαπραγματευτική διαδικασία και η από κοινού με τους συμπατριώτες μας εξεύρεση μιας λύσης που:
 
(i)        Θα κατοχυρώνει την πλήρη ανεξαρτησία του κράτους με την κατάργηση των όποιων εγγυητικών και επεμβατικών δικαιωμάτων ή τη μόνιμη παρουσία τουρκικού στρατού.
(ii)         Μιας λύσης που είναι απόλυτα συμβατή με την ιδιότητα της χώρας κράτους μέλους της ΕΕ.
(iii)      Που θα διασφαλίζει τη λειτουργικότητα και βιωσιμότητα, δημιουργώντας έτσι πραγματικές συνθήκες ειρηνικής συμβίωσης και συνδημιουργίας.
(iv)         Μια χώρα που μέσα από πολυεπίπεδη εξωτερική και αμυντική πολιτική θα ενισχύει το διεθνές κύρος του κράτους και θα αποτελεί μοντέλο σταθερότητας αλλά και γέφυρα σύνδεσης μεταξύ των χωρών της ευρύτερης περιοχής και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. 
 
Κυρίες και κύριοι βουλευτές, 
 
Όσον αφορά στην εξωτερική πολιτική της Κυπριακής Δημοκρατίας, θα ήθελα  να αναφέρω πως θα συνεχίσουμε τη μέχρι σήμερα στρατηγική, επιδιώκοντας πέραν της εμβάθυνσης και περαιτέρω ενίσχυσης των σχέσεων μας με όλα τα γειτονικά κράτη:
 
(i)           Την περαιτέρω ενίσχυση των ήδη άριστων σχέσεών μας με τις χώρες του Κόλπου.
(ii)          Τη θεσμική διασύνδεση της Συνόδου των 7 Μεσογειακών κρατών μελών της ΕΕ με γειτονικά κράτη.  
(iii)         Την περαιτέρω ενίσχυση και εμβάθυνση των σχέσεων μας με τα πέντε Μόνιμα Μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας. 
(iv)         Τη συνέχιση και ενίσχυση της ενεργούς συμμετοχής μας στα δρώμενα της ΕΕ και τη διαμόρφωση της Κοινής Εξωτερικής Πολιτικής.
(v)          Την προώθηση της οικονομικής διπλωματίας με σημαντικούς δρώντες του διεθνούς συστήματος, προκειμένου, μέσα από την ανάλογη εξωτερική πολιτική, να διασφαλίσουμε την απρόσκοπτη υλοποίηση των ενεργειακών μας σχεδιασμών.
 
Κύριε Πρόεδρε, 
Κυρίες και κύριοι βουλευτές, 
 
Όσον αφορά στην εσωτερική διακυβέρνηση, ο όλος σχεδιασμός για την πενταετία 2018-2023 αποτελεί συνέχεια των όσων μαζί επιτύχαμε τα προηγούμενα χρόνια και βασίζεται:
 
 1.           Σε πέραν των 20 εθνικών στρατηγικών που έχουν υιοθετηθεί και καλύπτουν, μεταξύ άλλων, δράσεις για εκσυγχρονισμό της Δημόσιας Υπηρεσίας, την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, την έρευνα και καινοτομία, τη νεολαία, τα άτομα με αναπηρίες, την προστασία και τα δικαιώματα των παιδιών, την πάταξη της διαφθοράς, τον τουρισμό, την ανάπτυξη των ορεινών κοινοτήτων, τον τομέα της γεωργίας και σωρείας άλλων.
 
 2.           Σε δεκάδες εκσυγχρονιστικά νομοσχέδια που ευρίσκονται ενώπιον της Βουλής ή θα κατατεθούν ευθύς μετά από την ανάληψη των καθηκόντων του νέου Υπουργικού Συμβουλίου.
 
Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε ένα Κράτος που μέσα από σταθερή δημοσιονομική πολιτική θα εγγυάται μια γερά θεμελιωμένη και δυναμικά αναπτυσσόμενη οικονομία με ένα νέο, σύγχρονο και ολοκληρωμένο μοντέλο ανάπτυξης. 
 
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο θα συνεχίσουμε την πολιτική των ισοσκελισμένων προϋπολογισμών που παράγουν πλεονάσματα, θα διασφαλίσουμε – όπως και οι διεθνείς Οίκοι αναγνωρίζουν – τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης που το 2017 ανήλθαν στο 4%, κατοχυρώνοντας έτσι την ενίσχυση των αναπτυξιακών και κοινωνικών μας δράσεων.
 
Με νέες πρωτοβουλίες θα συνεχίσουμε την πολιτική μείωσης φόρων, δημιουργίας κινήτρων, ενισχύοντας την επιχειρηματικότητα,  το οικογενειακό εισόδημα και προσελκύοντας νέες επενδύσεις. 
 
Στόχος μας είναι ένα Κράτος που σε συνδυασμό με τα πιο πάνω και τις επενδύσεις στην έρευνα και την αξιοποίηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων, θα δίδει έμφαση και στήριξη στην καινοτομία και στις νεοφυείς επιχειρήσεις. 
 
Οι πιο πάνω πολιτικές σε συνδυασμό με τη λήψη μιας σειράς άλλων μέτρων, που με λεπτομέρεια αναφέρονται στο προεκλογικό μου πρόγραμμα, όχι μόνο θα οδηγήσουν στην αποτελεσματική αντιμετώπιση της ανεργίας, αλλά θα δημιουργήσουν υψηλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας, προστατεύοντας παράλληλα  τα εργασιακά δικαιώματα.   
 
Πολιτική μας είναι με την επίτευξη συνθηκών πλήρους απασχόλησης – μιλάμε για ποσοστό 4-5% για τα επίπεδα ανεργίας – να εμπλακούμε σε διάλογο με τους κοινωνικούς εταίρους για τη θέσπιση του Εθνικού Κατώτατου Μισθού για όλα τα επαγγέλματα.
 
Κυρίες και κύριοι, 
 
Ένα εκ των προβλημάτων που καλείται το Κράτος να αντιμετωπίσει είναι αυτό των μη εξυπηρετούμενων δανείων. 
 
Η Κυβέρνηση, πέραν του πλαισίου αφερεγγυότητας, την ενίσχυση του θεσμού του Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου και άλλων συναφών νομοθετημάτων, θα προωθήσει, πάντοτε σε συνεργασία με τη Βουλή, τη δημιουργία και νέων εργαλείων, όπως εξειδικευμένου Φορέα για την πιο αποτελεσματική αντιμετώπιση του προβλήματος. Σχετική επί του θέματος είναι η εκπόνηση του Σχεδίου «Εστία», το οποίο θα τεθεί και ενώπιον σας προς περαιτέρω διάλογο. 
 
Θέλω να επαναλάβω πως στόχος μας είναι να αξιοποιήσουμε τις όποιες δημιουργικές προτάσεις, από όποιαν πολιτική δύναμη και αν προέρχονται. 
 
Είναι καλά γνωστές οι συνθήκες κάτω από τις οποίες το 2013 μια μεγάλη μερίδα  συμπολιτών μας κλήθηκε με προσωπικές θυσίες να σώσει την οικονομία και το Κράτος, όπως τα θύματα των τραπεζών, οι καταθέτες και οι κάτοχοι αξιογράφων.
 
Θεωρώ πως η εξυγίανση των δημόσιων οικονομικών και η επιστροφή στην ανάπτυξη δίδουν τη δυνατότητα στο Κράτος με πραγματισμό, μέσα από μια μακροπρόθεσμη και συγκροτημένη πολιτική, να προγραμματίσει τη σταδιακή αποκατάσταση μεγάλου μέρους των ζημιών που έχουν υποστεί οι εν λόγω ομάδες των συμπολιτών μας. 
 
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο εντάσσονται οι αποφάσεις: 
  (i)           Αποκατάστασης του 75% της απώλειας που έχουν υποστεί τα Ταμεία Προνοίας, ύψους πέραν του μισού δισεκατομμυρίου ευρώ.  
  (ii)          Με νομοθετικές τροποποιήσεις ενεργοποίηση του Εθνικού Ταμείου Αλληλεγγύης, στο οποίο το Κράτος θα συνεισφέρει με οικονομικούς πόρους αναλόγως των επιδόσεων της οικονομίας αλλά και με παραχώρηση κρατικής περιουσίας, κινητής ή ακίνητης.
 
Έγνοια και προτεραιότητά μας την επόμενη πενταετία είναι η περαιτέρω ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και της ευρύτερης μεσαίας τάξης μέσα  από δράσεις, όπως:
 
  (i)           Διάθεση ενός δισ. ευρώ για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που έχουμε ήδη εξασφαλίσει από τα χρηματοδοτικά προγράμματα της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας  Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης.
  (ii)          Θέσπιση στοχευμένων φορολογικών ελαφρύνσεων και κινήτρων για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
  (iii)         Νέα προγράμματα για τη νεανική και γυναικεία επιχειρηματικότητα, την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου και την τεχνολογική αναβάθμιση των επιχειρήσεων. 
 
Θα ήθελα να επαναλάβω πως τα πιο πάνω αποτελούν ενδεικτικές και μόνο δράσεις, μεταξύ της σωρείας άλλων μέτρων που περιέχονται στο πλήρες πρόγραμμα διακυβέρνησης. 
 
Στις προτεραιότητές μας εντάσσεται η δημιουργία ενός νέου μοντέλου ανάπτυξης που όχι μόνο θα διευρύνει και θα ενισχύει τους παραδοσιακούς παραγωγικούς τομείς της οικονομίας, όπως τις Υπηρεσίες, τον Τουρισμό και τη Ναυτιλία, αλλά και θα δημιουργεί νέους παραγωγικούς τομείς, όπως: 
(i)          Τη μετατροπή της Κύπρου σε Κέντρο Αριστείας στην έρευνα και καινοτομία, 
  (ii)        Σε διαμετακομιστικό σταθμό εμπορίου, 
  (iii)        Σε περιφερειακό κέντρο παροχής Υπηρεσιών Υγείας και Εκπαίδευσης, και 
  (iv)         Τη δημιουργία οπτικοακουστικής βιομηχανίας. 
 
Την ίδια ώρα, στόχος πιστεύω όλων μας είναι η δημιουργία ενός κράτους που θα αφουγκράζεται τις ανάγκες της κυπριακής κοινωνίας και θα συνεχίσει με τον ίδιο ζήλο και την ίδια αποφασιστικότητα τις μεταρρυθμιστικές δράσεις, με μοναδικό στόχο τη βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη και την αντιμετώπιση χρόνιων και συστημικών στρεβλώσεων και προβλημάτων. 
 
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο:
 
 (α)          προς εκσυγχρονισμό του Κράτους, επιβολή αυστηρότερων κανόνων αξιοκρατίας αλλά και εξουδετέρωσης των αγκυλώσεων που η γραφειοκρατία προκαλεί,  θα επανακαταθέσουμε τα έξι μεταρρυθμιστικά νομοσχέδια της Δημόσιας Διοίκησης, λαμβάνοντας υπόψη τις παρατηρήσεις που εκφράσθηκαν στο Κοινοβούλιο. 
 
(β)          Την ίδια ώρα, αναγκαία καθίσταται:
     (i)       Η ψήφιση του Επενδυτικού Νόμου και η δημιουργία των Υφυπουργείων Ανάπτυξης και Τουρισμού, 
     (ii)      H μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, και 
     (iii)     Ολοκλήρωση του προγράμματος ύψους 240 εκατομμυρίων ευρώ, που βρίσκεται σε εξέλιξη σε συνεργασία με την Εσθονία, για την πλήρη ψηφιοποίηση και εφαρμογή της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης σε όλους τους τομείς δράσεων του Κράτους.
 
Θεωρώ αχρείαστο να επισημάνω πόσο σημαντική είναι η δική σας συμβολή προκειμένου να ανταποκριθούμε στο καθολικό αίτημα της κοινωνίας που θέλει από όλους εμάς τη δημιουργία ενός αξιόπιστου, σύγχρονου, ευέλικτου και αποτελεσματικού Κράτους.
 
Επιδίωξή μας είναι η συνέχιση των δράσεων για ένα Κράτος με ολοκληρωμένη και συγκροτημένη πολιτική για όλες τις κοινωνικές ομάδες. 
 
Για ένα κράτος πρόνοιας που παρέχει προστασία στις ευάλωτες ομάδες είτε μέσω της περαιτέρω ανάπτυξης του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος είτε των προγραμμάτων για τους συνταξιούχους, τις πολύτεκνες και μονογονικές οικογένειες, τη νεολαία, τα άτομα με αναπηρίες και χρόνιες παθήσεις. 
 
Που στηρίζει την οικογένεια και κατοχυρώνει τις κοινωνικές ελευθερίες αλλά και τη διαφορετικότητα. 
 
Ειδική αναφορά θέλω να κάνω στην αποφασιστικότητα της Κυβέρνησης να εφαρμόσει και υλοποιήσει το Γενικό Σύστημα Υγείας, ώστε το σύνολο του λαού να απολαμβάνει ποιοτικών υπηρεσιών ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης. 
 
Θέλω να είμαι κατηγορηματικός: τα όσα έχουν συμφωνηθεί, θα υλοποιηθούν εντός των χρονοδιαγραμμάτων, όπως έχουν καθορισθεί. 
 
Μια άλλη προτεραιότητά μας τη νέα πενταετία είναι και τα θέματα Παιδείας. Μέσα από τις μεταρρυθμίσεις στο εκπαιδευτικό σύστημα θα αναβαθμίσουμε την παρεχόμενη παιδεία, ούτως ώστε να προάγει τον πολιτισμό και να ενισχύει και να εξυγιαίνει τον αθλητισμό. 
 
Ενδεικτικά αναφέρω, πως:
 
  (i)           Θα υλοποιήσουμε κατά γράμμα τις πρόνοιες του νέου σύγχρονου συστήματος διορισμών. 
  (ii)          Θα προχωρήσουμε στην επέκταση του ολοήμερου σχολείου. 
  (iii)         Θα επιταχύνουμε τη λειτουργία της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών, Γραμμάτων και Τεχνών. 
  (iv)         Θα καταθέσουμε πρόταση για δημιουργία Υφυπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.
  (v)          Με αυστηρότητα θα υλοποιήσουμε τις πρόνοιες του Κώδικα Χρηστής Διακυβέρνησης στον αθλητισμό και με αποφασιστικότητα την ενίσχυση του πλαισίου για οριστική πάταξη της βίας στα γήπεδα. 
 
Θέλω να ελπίζω πως μετά από τα όσα γινόμαστε μάρτυρες, θα έχω τη συμπαράστασή σας για θέσπιση αυστηρότερης νομοθεσίας που θα απαλλάσσει τα γήπεδα από όσους τα χρησιμοποιούν για να εκτονώνουν τις όποιες αντιδράσεις ή συμπεριφορές. 
 
Στόχος μας είναι η αναδιαμόρφωση της προσφυγικής πολιτικής, ώστε να αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τα προβλήματα των προσφύγων. 
 
Παράλληλα, θα συνεχίσουμε να προσφέρουμε στήριξη στους εγκλωβισμένους και να εργαζόμαστε για τη διακρίβωση της τύχης των αγνοουμένων. 
 
Πιο συγκεκριμένα, ενδεικτικά αναφέρω τις πιο κάτω δράσεις που θα συμβάλουν ουσιαστικά ώστε το Κράτος να εφαρμόσει αποτελεσματικότερα και δικαιότερα την προσφυγική πολιτική:
   (i)           Την ολοκλήρωση του Μητρώου Ιδιοκτητών Περιουσιών στα κατεχόμενα κατά το αμέσως επόμενο διάστημα. Ήδη έχει γίνει σημαντική καταγραφή της τάξεως του 80% και ελπίζουμε τους επόμενους μήνες να γίνει η καταγραφή του υπόλοιπου 20%. 
  (ii)          Αναβάθμιση του Κεντρικού Φορέα Ισότιμης Κατανομής Βαρών. 
  (iii)         Αναβάθμιση του Κυπριακού Οργανισμού Ανάπτυξης Γης, ώστε να διαμορφωθεί μια ολοκληρωμένη στεγαστική πολιτική που θα αφορά στο σύνολο των πολιτών που πληρούν τα κριτήρια και θα περιλαμβάνει και την κοινωνική στέγαση. 
 (iv)         Ορθολογική διαχείριση των τουρκοκυπριακών περιουσίων, μέσω της καταγραφής των χρηστών, των επιτρεπόμενων χρήσεων αλλά και τον επανακαθορισμό των κριτηρίων των δικαιούχων, και
  (v)          Ολοκλήρωση του σχεδίου πλήρους και καθολικής αναβάθμισης των προσφυγικών οικιών στους συνοικισμούς. 
 
Ένας άλλος τομέας ζωτικής σημασίας είναι η προστασία του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής των πολιτών, μέσα από συγκεκριμένες δράσεις, όπως:
 
 (i)           Tον ολοκληρωμένο χωροταξικό σχεδιασμό, την αξιοποίηση των περιοχών του Δικτύου «Natura 2000» και την υλοποίηση των Εθνικών Σχεδίων Δράσης που αναφέρονται στην αντιμετώπιση:
              (α)      της ερημοποίησης,
              (β)      της κλιματικής αλλαγής, 
              (γ)      της βιοποικιλότητας,
              (δ)      της διαχείρισης αποβλήτων. 
 
Επιδίωξή μας την ίδια ώρα είναι το Κράτος να συνεχίσει την υλοποίηση της συγκροτημένης πολιτικής για την ευημερία των ζώων.  
 
Όχι τυχαία, άφησα στο τέλος της συνοπτικής αναφοράς μου την οριστική αντιμετώπιση του φαινομένου της διαφθοράς. 
 
Θέλω με κατηγορηματικό τρόπο να αναφέρω πως θα συνεχίσουμε την πολιτική μηδενικής ανοχής στις όποιες μορφές διαπλοκής ή διαφθοράς στη δημόσια ζωή, θεσμοθετώντας περαιτέρω μέτρα διαφάνειας και λογοδοσίας αλλά και επιτάχυνσης της απονομής της δικαιοσύνης. 
 
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, θα υλοποιήσουμε με αυστηρότητα τις δράσεις που έχουν υιοθετηθεί με την Εθνική Στρατηγική για Πάταξη της Διαφθοράς, με σειρά νομοθετικών παρεμβάσεων, όπως τη δημιουργία:
  (i)          Της Αρχής κατά της Διαφθοράς. 
  (ii)         Του  πλαισίου προστασίας μαρτύρων.
  (iii)        Τις ειδικές ποινικές ευθύνες υπουργών και αξιωματούχων του κράτους, συμπεριλαμβανομένου του Προέδρου της Δημοκρατίας.
  (iv)        Τη συμμόρφωση της Διοίκησης στις δικαστικές αποφάσεις. 
 
Όσον αφορά στην επιτάχυνση της απονομής της Δικαιοσύνης, πέραν της δημιουργίας του Διοικητικού Δικαστηρίου, προωθούμε:
 
  (i) την εφαρμογή της ηλεκτρονικής δικαιοσύνης, 
  (ii)        τη σύσταση Δικαστηρίου Εμπορικών Διαφορών, 
  (iii)       Κέντρο Διεθνούς Διαιτησίας, 
  (iv)       Δικαστήριο για διαφορές που δεν υπερβαίνουν τις 10 χιλιάδες ευρώ, 
  (v)        την περαιτέρω ενίσχυση της στελέχωσης των δικαστηρίων και της Γενικής Εισαγγελίας, και
  (vi)      τη ριζοσπαστική μεταρρύθμιση του Οικογενειακού Δικαίου.
 
Παρέθεσα στο μέτρο που η σημερινή παρουσίαση επιτρέπει, ενδεικτικά και σε σύνοψη, τα όσα έχουμε ήδη τροχοδρομήσει αλλά και στα όσα συγκροτημένα και συγκεκριμένα στοχεύουμε.
 
Στόχος είναι να ολοκληρώσουμε την ανασυγκρότηση του κράτους που θα οδηγήσει στην Κύπρο της νέας εποχής.
 
Αυτό είναι το όραμά μου για μια δεύτερη και τελευταία θητεία που θα συνεχίσει να την διακρίνει το πάθος, το πείσμα, η αποφασιστικότητα αλλά και η ισχυρότατη βούληση για συνεργασία με όλους.
 
Δεν αποτελούσε προεκλογική ρητορική η θέση πως σε μια τελευταία θητεία κανένας δεν θα είναι αντίπαλος, γιατί είμαι βέβαιος πως και εσείς υιοθετείτε τη θέση πως αντίπαλος όλων είναι τα προβλήματα που ο λαός και η πατρίδα μας αντιμετωπίζει.
 
Και δεν έχω καμία αμφιβολία πως όσες και όποιες διαφορές κι αν μας χωρίζουν σήμερα,  αυτό που μας ενώνει είναι το όραμα ή το καθήκον να δημιουργήσουμε ένα Κράτος ελεύθερο, σύγχρονο και απόλυτα συμβατό με τις προσδοκίες του λαού μας.
 
 Όραμα μου είναι το 2023 ένα τέτοιο Κράτος να παραδώσω. 
 
Σας ευχαριστώ.
 
------------------------------
ΡΜ/ΜΛ/ΕΙ