Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

15-03-2019 09:21

Η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή για την Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή

Ο εορτασμός της Παγκόσμιας Ημέρας Καταναλωτή καθιερώθηκε το 1983 με απόφαση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, εις ανάμνηση μιας ομιλίας του Αμερικανού Προέδρου Τζον Κένεντι στο Κογκρέσο, που έθεσε τις βάσεις του καταναλωτικού κινήματος.

Στην εν λόγω ομιλία του στις 15 Μαρτίου του 1962, ο Τζον Κένεντι είπε, μεταξύ άλλων, ότι: «Καταναλωτές είμαστε όλοι! Πρόκειται για τη μεγαλύτερη οικονομική μονάδα, η οποία επηρεάζει, αλλά και επηρεάζεται σχεδόν από κάθε δημόσια ή ιδιωτική οικονομική απόφαση. Ο καταναλωτής είναι η μόνη σημαίνουσα οικονομική μονάδα, η οποία δεν είναι αποτελεσματικά οργανωμένη και της οποίας οι απόψεις δεν ακούγονται».

Από την ομιλία του Τζον Κένεντι το 1962 μέχρι σήμερα έχουν αλλάξει αρκετά, τόσο σε παγκόσμιο όσο και σε εθνικό επίπεδο. Έχει υιοθετηθεί ένα λεπτομερές νομικό πλαίσιο για την προστασία των καταναλωτών, έχει βελτιωθεί η εκπροσώπησή τους μέσω των καταναλωτικών οργανώσεων οι οποίες έχουν ουσιαστικό ρόλο να επιτελέσουν για την προστασία των καταναλωτών, αλλά παράλληλα, έχει αλλάξει ριζικά και το περιβάλλον εντός του οποίου λειτουργούν οι καταναλωτές. Είναι σαφές, ότι απαιτούνται ακόμη αρκετά για να φτάσουμε στο επιθυμητό επίπεδο.

Η Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή αποτελεί ευκαιρία για την ανάδειξη των δικαιωμάτων των καταναλωτών, τα οποία ωστόσο πρέπει διαρκώς να βρίσκονται στο κέντρο του ενδιαφέροντος. Ζητούμενο, είναι η δημιουργία αισθήματος ασφάλειας και εμπιστοσύνης στις συναλλαγές, ως βάση για την ανάπτυξη και την τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας. Η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή θα συνεχίσει τις προσπάθειές της προς επίτευξη του στόχου αυτού και δεν θα διστάζει να χρησιμοποιεί όλες τις δυνατότητες που της δίνει η νομοθεσία.

Παράλληλα, η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή παροτρύνει τους Κύπριους καταναλωτές να γνωρίζουν και να διεκδικούν τα δικαιώματα τους. Στο πλαίσιο αυτό και επ’ ευκαιρία της σημερινής ημέρας, η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή παραθέτει κάποια βασικά δικαιώματα, που κάθε καταναλωτής πρέπει να γνωρίζει.

Εγγυήσεις

•      Όταν αγοράζετε καινούρια προϊόντα, είτε από κατάστημα είτε ηλεκτρονικά, δικαιούστε, ελάχιστη νόμιμη εγγύηση διάρκειας δύο ετών χωρίς επιπλέον κόστος.

•      Εάν το προϊόν που αγοράσατε αποδειχτεί ελαττωματικό ή δεν ταιριάζει στις προδιαγραφές της διαφήμισής του, δικαιούστε δωρεάν επισκευή ή αντικατάσταση των αγαθών και, εάν αυτό δεν είναι δυνατό, μείωση της αξίας των αγαθών ή υπαναχώρηση από τη σύμβαση.

Πληροφορίες που πρέπει να παρέχονται στους καταναλωτές

•      Πριν δεσμευτείτε να αγοράσετε ένα προϊόν ή υπηρεσία, ο πωλητής/έμπορος οφείλει να σας παρέχει ορισμένες βασικές πληροφορίες με απλό και κατανοητό τρόπο.

•      Μεταξύ άλλων, ο πωλητής/έμπορος οφείλει να σας ενημερώσει για τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος/υπηρεσίας, τη συνολική τιμή, τους όρους πληρωμής και παράδοσης, την προθεσμία παράδοσης, τη διάρκεια της σύμβασης, την πολιτική που εφαρμόζει για την αντιμετώπιση παραπόνων, καθώς και να σας υπενθυμίσει την ύπαρξη νόμιμης εγγύησης.

Αγορές από το διαδίκτυο ή εκτός καταστήματος

•      Αν αγοράσετε ένα προϊόν εξ αποστάσεως (πχ. από το διαδίκτυο) ή εκτός καταστήματος (πχ. πωλήσεις πόρτα-πόρτα), έχετε δικαίωμα υπαναχώρησης εντός 14 ημερών. Μπορείτε να ακυρώσετε την παραγγελία σας για οποιονδήποτε λόγο εντός αυτού του χρονικού διαστήματος - έστω κι αν αλλάξατε γνώμη.

•      Αντίθετα, αν αγοράσετε προϊόντα από κατάστημα, βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας δεν έχετε νόμιμο δικαίωμα να επιστρέψετε τα προϊόντα. Ωστόσο, πολλά καταστήματα παρέχουν οικειοθελώς στους καταναλωτές το δικαίωμα επιστροφής ή αλλαγής προϊόντων εντός συγκεκριμένης προθεσμίας. Ζητήστε να ενημερωθείτε για την πολιτική επιστροφών που εφαρμόζει το κάθε κατάστημα.

Διαφημίσεις και αθέμιτες εμπορικές πρακτικές

•      Η νομοθεσία απαγορεύει τις παραπλανητικές και επιθετικές εμπορικές πρακτικές και σας προστατεύει από αυτές. Έχετε δικαίωμα σε αξιόπιστες διαφημίσεις και ακριβείς πληροφορίες.

(ΜΓ)