Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

21-03-2019 13:49

Χαιρετισμός του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού δρος Κώστα Χαμπιαούρη στην ημερίδα με θέμα: «Παιδεία για τα Μέσα»

Με ιδιαίτερη ικανοποίηση χαιρετίζω την έναρξη των εργασιών της Ημερίδας με θέμα «Παιδεία για τα Μέσα», η οποία συνδιοργανώνεται από το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού και την Αρχή Ραδιοτηλεόρασης.

H σύγχρονη κοινωνία χαρακτηρίζεται από την κυριαρχία των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, τα μέσα, δηλαδή, διακίνησης ιδεών και πληροφόρησης. Ειδικότερα, πρόκειται για έντυπα, ραδιοτηλεοπτικά και ηλεκτρονικά μέσα τα οποία αξιοποιούνται για τη μετάδοση πληροφοριών με σκοπό την ενημέρωση του κοινού. Τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης χαρακτηρίζονται και ως Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας, αφενός για να δηλωθεί πως η παροχή ενημέρωσης δεν είναι η μόνη λειτουργία τους κι αφετέρου για να τονιστεί η αμφίδρομη διάσταση της επικοινωνίας, η οποία ενισχύεται όλο και περισσότερο χάρη στις δυνατότητες αλληλεπίδρασης που παρέχουν οι τεχνολογικές δυνατότητες των σύγχρονων Μέσων, όπως είναι το διαδίκτυο. Εδώ έγκειται και η μεγάλη ισχύς που έχουν αποκτήσει τις τελευταίες δεκαετίες.

Ως εκ τούτου, η παιδεία για τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και Επικοινωνίας είναι πλέον επιτακτική ανάγκη να προωθείται σταθερά στα σχολεία μας. Η πολιτική του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού προσβλέπει σε μαθητές και μαθήτριες με κριτική σκέψη, καθώς και πολίτες υποψιασμένους και καλλιεργημένους αισθητικά, οι οποίοι να απαιτούν ποιότητα στο επίπεδο της ενημέρωσης, της ψυχαγωγίας και της διάδρασης που τους προσφέρουν τα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας.

Ως Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού χαράζουμε πολιτική, ώστε να στηρίξουμε αυτή την προσπάθεια προς δύο κατευθύνσεις:

Η μια κατεύθυνση, έχει στόχο την ανάλυση του περιεχομένου της πληροφόρησης που προσφέρεται από τα Μέσα, την καλλιέργεια των κανόνων δεοντολογίας και ήθους που θα πρέπει να διέπουν τα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας, και την κριτική θεώρηση του ρόλου τους.

Η άλλη κατεύθυνση, αφορά την παραγωγή περιεχομένου από τα ίδια τα παιδιά. Μαθαίνοντας τη διαδικασία δημιουργίας ενός άρθρου, μιας ραδιοφωνικής εκπομπής, μιας ταινίας, τα  παιδιά εμπλουτίζονται με εμπειρίες που τους δίνουν την ευκαιρία τα ίδια να ενημερώσουν και να ψυχαγωγήσουν το κοινό. Για να μπορέσουν να παραγάγουν περιεχόμενο, θα πρέπει να ενημερωθούν, να αναζητήσουν και να ελέγξουν πηγές, να αναλύσουν και να συνθέσουν πληροφορίες, να τις μετατρέψουν σε γραπτό ή προφορικό λόγο, σε ήχο ή εικόνα, να συνεργαστούν μεταξύ τους, να στηρίξουν την άποψή τους με επιχειρήματα, να επικοινωνήσουν, να επιλύσουν προβλήματα, να χρησιμοποιήσουν ψηφιακά και άλλα εργαλεία, να προβάλλουν το ωραίο και το υψηλό μέσα από τις τέχνες. Εργασίες, δηλαδή, οι οποίες αναπτύσσουν πολλαπλές δεξιότητες και οξύνουν την κρίση.

Το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού προωθεί δράσεις, προγράμματα, σεμινάρια και εργαστήρια που στηρίζουν αυτή την προσπάθεια, όπως είναι η παραγωγή μαθητικών ραδιοφωνικών εκπομπών, η δημιουργία σύντομων βίντεο και ντοκιμαντέρ από μαθητές και μαθήτριες, η παραγωγή εκπαιδευτικών ταινιών, ηχητικών προγραμμάτων, κ.ά. Επιπρόσθετα, συνδιοργανώνει εδώ και τρία χρόνια με το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Ελλάδας, τον πανελλήνιο ραδιοφωνικό μαθητικό διαγωνισμό «Καν’ το να ακουστεί», ο οποίος φιλοξενείται στο ευρωπαϊκό μαθητικό ραδιόφωνο. Είναι σημαντικό, στο σημείο αυτό, να αναφέρω πως κάθε χρόνο σχολεία της Κύπρου διακρίνονται στον εν λόγω διαγωνισμό, ταυτόχρονα, όμως, γνωρίζουμε ότι πρέπει να γίνουν περισσότερα και ότι υπάρχει ανάγκη για μια συντονισμένη προσπάθεια προώθησης του εγγραμματισμού για τα Μέσα, σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.

Βέβαια, η παιδεία για τα Μέσα δεν πρέπει να είναι ευθύνη μόνο της πολιτείας, αλλά και των ίδιων των φορέων των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας, οι οποίοι μπορούν να επενδύσουν σ’ ένα ποιοτικά αναβαθμισμένο περιεχόμενο και να χρησιμοποιήσουν μηχανισμούς που να είναι σε θέση να διαγράφουν τη μη έγκυρη πληροφόρηση.

Κλείνοντας, θα ήθελα να ευχαριστήσω ιδιαίτερα την Αρχή Ραδιοτηλεόρασης Κύπρου για τη διαχρονική συνεργασία στο συγκεκριμένο θέμα. Η συνεργασία της Αρχής με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο για την πραγματοποίηση εργαστηρίων στα σχολεία, αλλά και η πρώτη συν-διοργάνωση της Ημερίδας «Παιδεία για τα Μέσα», αποτελεί το έναυσμα για την προώθηση της σκέψης ότι όλοι ΜΑΖΙ μπορούμε καλύτερα!

Θερμές ευχαριστίες απευθύνω και προς όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες, καθώς και τους/τις εκπαιδευτικούς, για την εργασία που πραγματοποιούν στα σχολεία τους και για την παρουσία τους σήμερα εδώ. Η προσπάθειά σας, μας κάνει όλους να αισιοδοξούμε για το μέλλον.

(ΙΠ)