Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

14-04-2019 09:46

Ομιλία του Επιτρόπου Προεδρίας κ. Φώτη Φωτίου στο ετήσιο συνέδριο της Ομοσπονδίας Κυπριακών Οργανώσεων Αμερικής, στη Νέα Υόρκη, χθες

Κάθε ευκαιρία συνάντησης μαζί σας, με συγκινεί ιδιαίτερα, γνωρίζοντας τη σταθερή αγάπη και το ενδιαφέρον σας για την ιδιαίτερη μας πατρίδα, την οποία πάντοτε στηρίζετε συνεργαζόμενοι στενά με την εκάστοτε κυβέρνηση και όλη την πολιτική ηγεσία.

Έτσι, εκπροσωπώντας στο συνέδριό σας τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Νίκο Αναστασιάδη, σας μεταφέρω, μαζί με τους θερμούς χαιρετισμούς και τις ευχές του, τη βαθειά ευγνωμοσύνη όλων μας για το πολύτιμο έργο που με ανιδιοτέλεια επιτελείτε εδώ στις Ηνωμένες Πολιτείες, εργαζόμενοι ακούραστα για την προώθηση του κοινού οράματος της επανένωσης της πατρίδας μας, όπως και για την ενδυνάμωση των σχέσεών μας με τις Ηνωμένες Πολιτείες, τη μεγάλη χώρα που έχετε επιλέξει ως δεύτερη πατρίδα σας.

Και πάντοτε, ασφαλώς, προσδίδουμε τη σημασία που επιβάλλεται στην ενημέρωσή σας, καθώς και στην ανταλλαγή των σκέψεων και των προβληματισμών μας, προκειμένου να ενισχύσουμε ακόμη περισσότερο την αδελφική αυτή συνεργασία μας για την επίτευξη των στόχων και την υλοποίηση του οράματός μας.

ΤΟ ΚΥΠΡΙΑΚΟ

Πρώτα, λοιπόν, για το Κυπριακό,από την πορεία της επίλυσής του οποίου εξαρτώνται πολλά. Πάνω απ’ όλα, η πρόοδος, η προοπτική και το μέλλον του τόπου μας.

Δυστυχώς, δεν υπάρχει από Τουρκικής πλευράς η ανταπόκριση που επιβάλλεται για να αρθεί το αδιέξοδο και να προωθηθεί η διαδικασία της επανέναρξης των διαπραγματεύσεων.

Από την πρώτη στιγμή του τερματισμού της διαδικασίας στον Κραν Μοντανά, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης υπογράμμισε στο Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών την ετοιμότητα του για συνέχιση του διαλόγου από εκεί όπου είχε τερματιστεί ως αποτέλεσμα της μη αποδοχής από πλευράς της Τουρκίας των στοιχειωδών παραμέτρων που ο ίδιος ο Γενικός Γραμματέας είχε θέσει.

Δηλαδή, την κατάργηση του αναχρονιστικού συστήματος των εγγυήσεων, των επεμβατικών δικαιωμάτων, της μόνιμης παρουσίας κατοχικού στρατού, της ερμηνείας του τι σημαίνει αποτελεσματική συμμετοχή των Τουρκοκυπρίων στη διοίκηση, πού, σε ποια Σώματα, πότε και πώς ασκείται η θετική ψήφος που διεκδικούν για να φτάσουμε τάχα στην πολιτική ισότητα, όπως επίσης και μια άλλη αξίωση που ήταν εμμονή της Τουρκίας: Την ίση μεταχείριση μεταξύ Τούρκων και Ελλήνων υπηκόων. Να εξισωθούν δηλαδή με τους Ευρωπαίους πολίτες. Που σημαίνει, αν είναι δυνατόν, να αποδεχόμασταν την θεσμοθέτηση ενός καθεστώτος που θα επέτρεπε να πλημμυρίσει το νησί μας από Τούρκους υπηκόους. Ένα νησί με 800 χιλιάδες πληθυσμό από μια Τουρκία των 80 και πέρα εκατομμυρίων.

Από την άλλη, εγείρονται σοβαρά ερωτήματα και για την αξίωση της τουρκικής πλευράς, όπως για κάθε απόφαση του κεντρικού κράτους να απαιτείται μια θετική ψήφος των Τουρκοκυπρίων, προκειμένου να υπάρξει η πολιτική ισότητα, όπως την αποκαλούν.

Διερωτώμεθα: Αυτό θα είναι πολιτική ισότητα ή θα είναι πολιτική ανισότητα; Σε ποιό άλλο Σύνταγμα χώρας παρέχεται δικαίωμα στη μια κοινότητα, ή στη μια πολιτεία, να αποφασίζει για την τύχη ολόκληρης της χώρας διότι έτσι εξασφαλίζεται, τάχα, η πολιτική ισότητα; Αν υποθέσουμε ότι θα ίσχυε αυτό, τότε το κράτος για να λειτουργήσει θα έπρεπε πάντοτε και για κάθε θέμα να υπολόγιζε τη θετική ψήφο της άλλης πλευράς. Στην πραγματικότητα, αυτό είναι ναρκοθέτηση της πολιτικής ισότητας την οποία εμείς δεν αρνούμαστε. Εκείνο που αρνούμαστε είναι την αριθμητική ισότητα.

Ούτε και την αποτελεσματική συμμετοχή αρνούμαστε. Αρνούμαστε, επαναλαμβάνω, την ύπαρξη έστω μιας θετικής ψήφου της άλλης πλευράς για κάθε απόφαση του κεντρικού κράτους.

Ο Πρόεδρος Αναστασιάδης έχει κάνει ξεκάθαρο στον Τουρκοκύπριο ηγέτη κ. Ακκιντζί ότι αποδέχεται να ασκείται η θετική ψήφος εκεί και όπου ενδεχόμενα η πλειοψηφία, καταχρώμενη των δικαιωμάτων της, να θελήσει να επιβληθεί μέσω αποφάσεων που θα δημιουργήσουν αρνητικά αποτελέσματα για την τουρκοκυπριακή κοινότητα. Εκεί να έχουν το δικαίωμα ως ασπίδα την άσκηση της θετικής ψήφου. Και πάλι, όμως, θα πρέπει να υπάρχει ένας αποτελεσματικός μηχανισμός επίλυσης διαφορών για να μην υπάρχει κατάχρηση του δικαιώματος επικαλούμενοι κάθε φορά ότι θα επηρεαστούν αρνητικά.

Αυτά σαν απόδειξη της εποικοδομητικής προσέγγισης της δικής μας πλευράς στις προσπάθειες για επίλυση του Κυπριακού. Η καλή πίστη και η θετική βούληση και θέληση της ελληνοκυπριακής πλευράς δεν μπορεί με κανένα τρόπο να αμφισβητείται. 

Αντίθετα, εκείνο που πρέπει να ανησυχεί όλους είναι η στάση της Τουρκικής πλευράς. Δεν είναι μόνο οι προβληματικές και αρνητικές θέσεις που εκφράζει και θέτει είτε κατ’ ιδίαν σε συνομιλητές της είτε δημόσια σε κάθε ευκαιρία.  Το γεγονός είναι ότι γινόμαστε σχεδόν καθημερινά μάρτυρες μιας όλο και πιο αδιάλλακτης στάσης της Τουρκικής πλευράς, η οποία, ξεκάθαρα πλέον, επιδιώκει να θέσει υπό τον έλεγχο της ολόκληρη την Κύπρο προκειμένου να εξυπηρετήσει τα συμφέροντα της στην περιοχή και διεθνώς. 

Σε τι άλλο αποβλέπει η επιμονή της Τουρκίας στο θέμα της λεγόμενης αποτελεσματικής συμμετοχής των Τουρκοκύπριων και της πολιτικής ισότητας όπως θέλει να την βλέπει η ίδια για τους προφανείς στόχους της, όπως και για τη μόνιμη παρουσία στρατευμάτων της και τη διατήρηση ενός συστήματος ασφάλειας και εγγυήσεων στην επανενωμένη, πλέον, Κύπρο;

Σημειώνω εδώ ότι η Ελλάδα κατέστησε σαφές ότι δεν επιθυμεί να είναι εγγυήτρια δύναμη, η Βρετανία δε έχει δηλώσει ότι δεν διεκδικεί ρόλο ως εγγυήτρια δύναμη και ότι είναι στη διάθεση των δυο πλευρών για όποιο ρόλο μπορεί να αναλάβει και με τον οποίο οι δυο πλευρές συμφωνούν. Από την άλλη, η Ευρωπαϊκή Ένωση ξεκαθάρισε ότι η καλύτερη εγγύηση για την Κύπρο που είναι κράτος-μέλος της ΕΕ, είναι η ιδιότητα του μέλους.

Κυρίες και κύριοι,

Ο Πρόεδρος Αναστασιάδης έχει επιδείξει τεράστια προσήλωση και δημιουργικότητα, σε μια προσπάθεια να επιτύχει πρόοδο, παραμένοντας πάντα πιστός και επικεντρωμένος στο στόχο μιας λύσης που θα ανταποκρίνεται στις θεμιτές ανησυχίες του κυπριακού λαού, μια λύση δίκαιη και βιώσιμη, προς τα συμφέροντα των Κυπρίων και μόνο, χωρίς εγγυήσεις και στρατεύματα.

Μια λύση που να είναι συμβατή με την ιδιότητα της χώρας ως κράτους μέλους της ΕΕ και θα επιτρέπει σε αυτό το κράτος να είναι κυρίαρχο και ανεξάρτητο για τους Κύπριους πολίτες του, Ελληνοκύπριους και Τουρκοκύπριους. Όχι για την οποιαδήποτε τρίτη χώρα, πόσο μάλλον την Τουρκία που εξακολουθεί να κατέχει παράνομα το 37,5% των εδαφών μας και να παραβιάζει μαζικά τις βασικές ελευθερίες και τα ανθρώπινα δικαιώματα του λαού μας.

Είναι μέσα σε αυτά τα πλαίσια  που εξελίσσονται οι διαβουλεύσεις του Προέδρου Αναστασιάδη με την ειδική απεσταλμένη του Γενικού Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών κα Τζειν Χολ Λουτ. Η προσπάθεια είναι να καταγραφούν κάποιοι όροι αναφοράς που θα μας επιτρέψουν επανάληψη του διαλόγου, με προοπτική όμως αυτή τη φορά. Και για να υπάρξει προοπτική απαιτείται να υπάρξει και πολιτική βούληση από πλευράς της Τουρκίας.

Μάλιστα, την περασμένη Κυριακή που είχε συνάντηση με την κα Λουτ, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας επανέλαβε την αποφασιστικότητά του να εργαστεί για μια βιώσιμη λύση του Κυπριακού το ταχύτερο και, σε απόδειξη τούτου, ανέπτυξε νέες ιδέες εντός του γνωστού πλαισίου των παραμέτρων του Γενικού Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών κ. Γκουτέρες. Ιδέες που αφορούν την αποκέντρωση εξουσιών, τις οποίες έχει επεξεργαστεί και στο παρελθόν, καθώς και ιδέες σχετικά με την αξίωση της τουρκικής πλευράς για πολιτική ισότητα όπως αυτή την αντιλαμβάνεται.

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας επανέλαβε με απόλυτα σαφή τρόπο ότι αποδέχεται την πολιτική ισότητα όπως του είχε ζητηθεί από τα Ηνωμένα Έθνη και όπως καταγράφεται στην έκθεση του Γενικού Γραμματέα, παρατηρώντας ότι αποδέχεται επίσης και την έννοια της αποτελεσματικής συμμετοχής των Τ/κ στη διακυβέρνηση και τη θετική ψήφο, εκεί και όπου οι περιστάσεις είναι τέτοιες που θα ασκείται η θετική ψήφος κατά τρόπο που η όποια απόφαση των θεσμικών οργάνων του κράτους να μην επηρεάζει αρνητικά τα συμφέροντα της τ/κ κοινότητας.

Είναι σαφές για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ότι δεν υπάρχει ούτε η πρόθεση ούτε θέλουμε κάποια ρύθμιση η οποία να επιτρέπει στην μια κοινότητα να παίρνει αποφάσεις που να είναι επιζήμιες για τα συμφέροντα της άλλης κοινότητας.

Βεβαίως για να προχωρήσουμε προς αυτή την κατεύθυνση, πρέπει να είναι σαφές ότι θα υπάρχει και αποτελεσματικός μηχανισμός υπέρβασης αδιεξόδων και ότι μιλάμε αποκλειστικά για εκείνες τις αποφάσεις και όχι όπως η τουρκοκυπριακή πλευρά πρόσφατα το θέτει ότι μιλούμε για όλες τις αποφάσεις.

Πέραν, όμως, του θέματος της πολιτικής ισότητας, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας επικεντρώθηκε στη συνάντησή του με την κα Λουτ σε όλα τα θέματα του πλαισίου Γκουτέρες, το θέμα της κατάργησης των εγγυήσεων, των επεμβατικών δικαιωμάτων, της αποχώρησης των στρατευμάτων, του θέματος του εδαφικού και των άλλων ζητημάτων που αποτελούσαν τα σημεία που περιλήφθηκαν στο πλαίσιο του Γενικού Γραμματέα.

Η εξεύρεση μιας λειτουργικής λύσης του Κυπριακού προβλήματος, στο πλαίσιο της οποίας τα δικαιώματα της κάθε πλευράς θα πρέπει να γίνονται σεβαστά από την άλλη πλευρά, θα έχει καταλυτική επίδραση όχι μόνο στην Κύπρο, αλλά και στην περιφερειακή σταθερότητα. Γι’ αυτό και είναι προς το συμφέρον όλων των κρατών, η λύση αυτή του Κυπριακού να μην μετατρέψει ποσώς την Κύπρο σε εντολοδόχο της Τουρκίας, αλλά να διασφαλίζει ότι η Κύπρος θα παραμείνει πραγματικά ανεξάρτητη και κυρίαρχη, δεσμευμένη στις δημοκρατικές αξίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και πυλώνας σταθερότητας και ευημερίας για όλη την περιοχή.

Ας ελπίσουμε ότι στο διάστημα αυτό, που ακολουθεί τις πρόσφατες εκλογές στην Τουρκία, θα υπάρξει μια αναθεώρηση της πολιτικής της με τερματισμό των ακραίων απαιτήσεων της, όπως και με τον τερματισμό των απειλών της στην περιοχή με επίκεντρο την εκμετάλλευση των ενεργειακών πόρων, ειδικά στην περιοχή της αποκλειστικής  οικονομικής ζώνης της Κυπριακής Δημοκρατίας.

ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΑ-ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΑ

Και έρχομαι τώρα ακριβώς σε αυτό:Στο θέμα των ενεργειακών πόρων και των συνεργασιών με τις γειτονικές άλλες χώρες. Στην πολυδιάστατη εξωτερική πολιτική που έχουμε χαράξει και ακολουθούμε, με επίκεντρο τον αναβαθμισμένο γεωπολιτικό και γεωστρατηγικό ρόλο της Κύπρου.

Οι εξελίξεις είναι ιδιαίτερα σημαντικές.Για το τελευταίο χρονικό διάστημα, θα ήθελα να σημειώσω ιδιαίτερα τις πολύ σημαντικές τριμερείς συναντήσεις Κύπρου-Ελλάδας- Αιγύπτου στο Κάιρο, στις 10.1.2019, και Κύπρου-Ελλάδας-Ισραήλ, στις 26.2.2019  στα Ιεροσόλυμα.

Κυρίως η τελευταία συνάντηση, στην οποία παρευρέθηκε και ο Υπουργός Εξωτερικών των Ηνωμένων Πολιτειών κ Μάϊκ Πομπέο, έδωσε ηχηρά μηνύματα που δεν πρέπει να παραγνωρίζονται από κανένα. Μηνύματα που σχετίζονται, ακριβώς, με τον αναβαθμισμένο γεωπολιτικό και γεωστρατηγικό ρόλο της Κύπρου στην ευρύτερη περιοχή, όπως και με τα μεγάλα, γενικά,  πλεονεκτήματα   που θα επιφέρει η εκμετάλλευση των ενεργειακών πόρων στην αποκλειστική οικονομική μας ζώνη.

Πιστεύω πως άρχισε να διαγράφεται ένα διαφορετικό, πιο ελπιδοφόρο μέλλον που πριν μερικά χρόνια φάνταζε θολό και, ίσως ,αβέβαιο.  Δεν παραγνωρίζουμε ποσώς τις δυσκολίες και τα προβλήματα που σχετίζονται με την αδιάλλακτη και αρνητική στάση της Τουρκίας, αλλά τώρα προχωράμε μπροστά με νέες δυνατότητες και δεδομένα που προδιαγράφουν ένα μέλλον που υπόσχεται σε όλους περισσότερα.

Οι εξελίξεις αυτές συνιστούν ένα πρόσθετο λόγο γιατί τόσο οι Ηνωμένες Πολιτείες, το Ισραήλ, η Αίγυπτος και άλλες χώρες της περιοχής, όπως η Ιορδανία και ο Λίβανος που μοιράζονται μαζί μας το ίδιο όραμα για μετατροπή της Ανατολικής Μεσογείου σε ενεργειακό κόμβο, καθώς ακόμη και η Ευρωπαϊκή Ένωση που θα ωφεληθεί τα μέγιστα από την εκμετάλλευση των ενεργειακών πόρων της περιοχής, θα πρέπει να βάλουν ένα φρένο στην ακραία πολιτική που ακολουθεί η Τουρκία με τις διεκδικήσεις της στην περιοχή και τις απειλές που εξακοντίζει παραβιάζοντας το διεθνές δίκαιο και κάθε συνθήκη ειρηνικής συνύπαρξης των κρατών.

Παρά τις πειρατικές προκλήσεις της Τουρκίας, όμως, επιμένουμε στη συνέχιση του ενεργειακού μας προγράμματος, βασισμένοι και στο μεγάλο ενδιαφέρον που επέδειξαν εταιρείες – κολοσσοί στο είδος αυτό της ενεργειακής εκμετάλλευσης, περιλαμβανομένης  της Exxon Mobil, της Qatar Petroleum, της ENI KOGAS, της Total και άλλων.

Και είμαστε σε μεγάλο βαθμό ενθαρρυμένοι από τα αποτελέσματα των ερευνών αναμένοντας ακόμα πιο θετικές εξελίξεις όσον αφορά τις έρευνες και σε άλλα τεμάχια της αποκλειστικής οικονομικής μας ζώνης.

Υπό το φως όλων αυτών των εξελίξεων, όπως ξέρετε, έχουμε οδηγηθεί στην εκπόνηση της Εθνικής Στρατηγικής Ασφαλείας μας, η οποία είναι σε παράλληλη διαδικασία με την εκπόνηση της Στρατηγικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Κύριος στόχος είναι η προστασία των ζωτικών συμφερόντων της Κυπριακής Δημοκρατίας και των πολιτών της, καθώς επίσης η ενίσχυση της θέσης και του ρόλου της Κύπρου ως περιφερειακού παράγοντα σταθερότητας στα νοτιοανατολικά σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η Κύπρος, ως πρώτης γραμμής κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε μια ιδιαίτερα πολύπλοκη γεωστρατηγικά περιοχή, ενδιαφέρεται ιδιαίτερα και συμμετέχει στην ενίσχυση της δυνατότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης να αντιμετωπίσει τις κρίσεις όχι μόνο στο εσωτερικό της, αλλά και περιφερειακά όπως συμβαίνει στην ευρύτερη περιοχή μας. Μια σταθερή, ασφαλής και ευημερούσα Ευρώπη χρειάζεται να έχει στα νότια σύνορα της μια περιοχή σταθερή, ασφαλή και ευημερούσα.

Βασικός στρατηγικός μας εταίρος σε αυτή την προσπάθεια είναι η Ελλάδα με την οποία από κοινού έχουμε σχεδιάσει και προωθήσει ενέργειες για την εκμετάλλευση των δυνατοτήτων που μας προσφέρονται από τον ενεργειακό μας πλούτο, καθώς και από τις σημαντικές συμμαχίες μας με τις χώρες της περιοχής.

ΑΠΟΔΗΜΟΙ

Βασικό μέρος της Εθνικής Στρατηγικής μας αποτελούν και όσα αφορούν τον απόδημο Κυπριακό Ελληνισμό.

Θα ήθελα να τονίσω εξ αρχής ότι ο ρόλος και η δραστηριοποίηση των αποδήμων μας διαχρονικά στην ευημερία των παροικιών μας, στην προώθηση των δικαίων του Κυπριακού Ελληνισμού και προβολής της Κύπρου, αποτελεί κεντρικό και σταθερό βραχίονα των κοινών προσπαθειών μας.

Οι επιδιώξεις και οι στόχοι που έχουν τεθεί στο πλαίσιο της νέας πολυδιάστατης εξωτερικής μας πολιτικής και ο ρόλος της Κύπρου στο γεωπολιτικό πλαίσιο της περιοχής, προσφέρει νέες δυνατότητες στις προσεγγίσεις των ηγεσιών των παροικιών μας με τα κέντρα επιρροής. 

Στο πλαίσιο αυτό επιδιώξαμε και εξασφαλίσαμε διμερείς και τριμερείς συνεργασίες που θα υποβοηθήσουν σε ουσιαστικό βαθμό την υλοποίηση των στόχων μας. Ήδη υπάρχει σε ανώτατο επίπεδο συνεργασία με το Ισραήλ, την Αίγυπτο και τον Λίβανο, όπως και με άλλες χώρες όπως η Αρμενία.

Θα επεσήμανα, μάλιστα, πως εκτός του Ισραήλ, διατηρεί και η Αρμενία  οργανωμένη και ισχυρή διασπορά στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου μέσω κοινών δράσεων μπορούν να προωθηθούν τα εθνικά μας συμφέροντα.

Είναι, ακριβώς, μέσα από αυτό τον ιδιαίτερα σημαντικό πυλώνα της στρατηγικής μας που μπορεί να αξιοποιηθεί η συνεργασία των διασπορών διαφόρων χωρών ως απαραίτητο διπλωματικό εργαλείο για την προώθηση κοινών στόχων και συλλογικών συμφερόντων σε σημαντικά κέντρα λήψης αποφάσεων, κατά το παράδειγμα του επιτυχημένου Κυπρο-Ελληνο-Εβραϊκού λόμπι στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Κορυφαία, πάντως, προτεραιότητα της στρατηγικής μας είναι η ενθάρρυνση και η ενεργός συμμετοχή της απόδημης νεολαίας.  Δεν διστάζω, μάλιστα, να τονίσω πως δεν μπορεί να συνεχίσει να υπάρχει διασπορά χωρίς τη νέα γενιά.

Θα πρέπει, λοιπόν, να συνεχίσουμε να επενδύσουμε σε αυτήν με τα διάφορα προγράμματα μας. Από τη νέα γενιά είναι που θα αναδειχθούν οι αυριανοί ηγέτες στα παροικιακά και πολιτειακά δρώμενα των χωρών όπου βρίσκονται. 

Είναι μέσα στο πλαίσιο αυτό που με συγκεκριμένες και καινοτόμες δράσεις προσπαθούμε να φέρουμε τους νέους πιο κοντά, έτσι ώστε να διοργανώνουν και να μετέχουν σε κοινές εκδηλώσεις σε όλα τα επίπεδα και με διάφορες θεματικές, όπως ο πολιτισμός, η ιστορία και η κουλτούρα της κάθε χώρας.

Με τους σχεδιασμούς μας επιδιώκουμε επίσης να φέρουμε τη νέα γενιά των αποδήμων πιο κοντά στην πατρίδα καταγωγής, την Κύπρο μας, με προγράμματα φιλοξενίας, ανταλλαγής επισκέψεων, πρακτικής άσκησης, και άλλα. Πρόσφατα, έχουμε προχωρήσει και σε μνημόνια συνεργασίας με διάφορα Πανεπιστήμια στην Κύπρο για παροχή υποτροφιών σε απόδημους Κύπριους, και αυτό σε μια προσπάθεια να τους κρατήσουμε κοντά στη γλώσσα τους, κοντά στις ρίζες τους.

Τα αποτελέσματα μέχρι τώρα είναι πολύ καλά. Φέτος φιλοξενήσαμε για δεύτερη φορά την ποδοσφαιρική ομάδα του σωματείου Ελευθέριος- Παγκύπριος Νέας Υόρκης.

Πάντα μέσα στις προτεραιότητες μας είναι η αξιοποίηση των οργανωμένων συνόλων της διασποράς μας, έτσι ώστε να προωθήσουν θέματα αμοιβαίας προτεραιότητας για τις χώρες μας καθώς και θέματα κοινού ενδιαφέροντος, όπως θέματα νεολαίας, επιχειρηματικότητας και εκπαίδευσης ανάμεσα στις κοινότητες της Διασποράς. 

Είναι μέσα από τη συνεργασία αυτή που ενθαρρύνεται η ανάληψη πρωτοβουλιών για κοινές εκδηλώσεις και συναντήσεις. Μεταξύ άλλων πρέπει να προσπαθήσουμε να γίνουμε πιο αποτελεσματικοί και μέσω lobbying να μπούμε σε ξένα κέντρα λήψης απόφασης.  Να αξιοποιήσουμε, για παράδειγμα, τους δημοσιογράφους ξένων Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης για να προωθήσουμε σημαντικά θέματα για τη χώρα μας όπως το κυπριακό, οι αγνοούμενοι κ.ά.

Είναι πάντα σημαντικό στο πλαίσιο της Εθνικής Στρατηγικής για τον Απόδημο Ελληνισμό  να ενθαρρυνθεί η χρήση και δυνατότητες που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες (Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης), ιδιαίτερα μεταξύ των νέων, για την επέκταση της επαφής και επικοινωνίας της διασποράς, για την προβολή της Κύπρου και του εθνικού μας θέματος.

Είμαστε πάντα ευγνώμονες για το γεγονός ότι ο Απόδημος Ελληνισμός έχει στηρίξει την Κύπρο και τον λαό της σε δύσκολές στιγμές της σύγχρονης ιστορίας του μέσω πολιτικών, οικονομικών και υλικών μέσων.

Στο Κυπριακό, οι προσπάθειες και ενέργειες των οργανωμένων συνόλων, υπό τις ηγεσίες των ΠΟΜΑΚ, ΠΣΕΚΑ και ΝΕΠΟΜΑΚ, αντανακλούν και υποβοηθούν τις προσπάθειες που καταβάλλονται για τερματισμό της κατοχής, την διασφάλιση της κυριαρχίας της Κυπριακής Δημοκρατίας και την δικαίωση του Κυπριακού λαού για επανένωση, μέσω της επίτευξης μιας δίκαιης, βιώσιμης και λειτουργικής λύσης. 

Πολύτιμη είναι στο πλαίσιο αυτό η συνεργασία που αναπτύσσουμε με την Ελληνική Κυβέρνηση με στόχο το συντονισμό και τη συνεργασία της κυπριακής και της ελλαδικής ομογένειας με την οποία  επιδιώκονται κοινές δράσεις, αξιοποιώντας τις δυνατότητες, το εκτόπισμα και σχέσεις του Ελληνισμού στο σύνολο του.

Με την ευκαιρία αυτή, θα ήθελα να εκφράσω τον απέραντο σεβασμό και τη βαθιά μας ευγνωμοσύνη για όσα ο αείμνηστος και αγαπημένος σε όλους μας Νίκος Μούγιαρης πρόσφερε με ανιδιοτέλεια στην πατρίδα του και γενικότερα στον Ελληνισμό.  Η όλη προσωπικότητα και η προσφορά του λειτουργούν ως φωτεινός φάρος προβολής αδιαπραγμάτευτων αξιών και ιδανικών του Ελληνισμού που οφείλουμε να μεταλαμπαδεύσουμε και να αφήσουμε ως παρακαταθήκη στις νεώτερες γενιές.  Ήταν ένας από τους επιφανέστερους εκπροσώπους της διασποράς του κυπριακού ελληνισμού και σταθερός υποστηρικτής και συμπαραστάτης στον αγώνα που διεξάγουμε για ελευθερία, δημοκρατία και δικαιοσύνη,  και γι’ αυτό αιώνια θα είναι η μνήμη του. Τα ειλικρινή μου συλλυπητήρια σε όλη την οικογένεια του.

ΑΓΝΟΟΥΜΕΝΟΙ

Και έρχομαι στο θέμα των αγνοουμένων, για το οποίο συνεχείς και έντονες είναι οι προσπάθειες μας για την επίλυση του.

Πρόκειται για την πιο τραγική πτυχή του δράματος που έζησε η πατρίδα μας το καλοκαίρι του 1974. Οι οικογένειες τους εξακολουθούν, όλα αυτά τα χρόνια, να μεταφέρουν στους ώμους τους το βαρύ σταυρό του μαρτυρίου για την εξαφάνιση των αγαπημένων τους. Δυστυχώς, εξακολουθούμε να είμαστε αντιμέτωποι με την απαράδεκτη συμπεριφορά της Τουρκίας, η οποία όχι μόνο δεν συνεργάζεται στο βαθμό που θα έπρεπε για τη διακρίβωση της τύχη όλων των αγνοουμένων, αλλά, όλως προκλητικά και απαράδεκτα, συνεχίζει να προβάλλει εμπόδια στοχεύοντας, ουσιαστικά, στην απόκρυψη των μεγάλων ενοχών της.

Τρία είναι τα συγκεκριμένα θέματα στα οποία απαιτείται η συνεργασία της Τουρκίας.

Το πρώτον αφορά την υποχρέωση της για πρόσβαση ερευνητών στα αρχεία του τουρκικού στρατού και της υπόδειξης των ομαδικών τάφων Ελληνοκυπρίων και Ελλαδιτών αγνοουμένων την περίοδο Ιουλίου-Αυγούστου 1974. Η Τουρκία είναι η ενεχόμενη κατοχική δύναμη στο θέμα των αγνοουμένων. Και είναι η μόνη που αρνείται την πρόσβαση ερευνητών στα αρχεία του στρατού της. Η μόνη που πεισματικά δεν συνεργάζεται.

Το δεύτερον θέμα αφορά τις μετακινήσεις οστών από τους αρχικούς χώρους ταφής σε άλλους που παραμένουν άγνωστοι. Εδώ η Τουρκία επιχειρεί έκδηλα να αποκρύψει τις ενοχές της. Που δεν μπορεί βέβαια να το επιτύχει γιατί η αλήθεια, όπως τόνισα πολλές φορές, είναι εκεί και βοά.  Στα χαρακώματα των πεδίων των μαχών και στους χώρους των μαζικών εκτελέσεων. Ναι, υπάρχουν πολλές μαρτυρίες και ευρήματα για μαζικές εκτελέσεις συμπατριωτών μας είτε από στρατιώτες του Αττίλα είτε από Τουρκοκύπριους εξτρεμιστές που ενεργούσαν για χρόνια ως όργανα της Άγκυρας σπέρνοντας το μίσος και τη διχόνοια για υλοποίηση των Τουρκικών επεκτατικών και διχοτομικών σχεδίων.

Το τρίτον θέμα αφορά τις λεγόμενες στρατιωτικές ζώνες στα κατεχόμενα στις οποίες η Τουρκία επέτρεψε, με αρχή το 2015, να αρχίσουν εκταφές. Από τότε, τα αποτελέσματα είναι πολύ φτωχά. Υπήρχε η προσδοκία ότι εκεί θα εντοπίζονταν τα οστά αρκετών αγνοουμένων. Ακολούθησε όμως η απογοήτευση.  Η κατοχική δύναμη «κοίμησε» τα πράγματα γνωρίζοντας από πριν ότι οι προσδοκίες κάθε άλλο παρά δικαιολογημένες ήσαν. Αυτός φαίνεται ήταν ο στόχος της, να δοθεί διεθνώς το μήνυμα ότι συνεργάζεται. Που κάθε άλλο παρά συνεργάζεται.

Οι ευθύνες της Τουρκίας είναι τεράστιες.  Μας προβληματίζει και μας ανησυχεί η δραματική μείωση του αριθμού των οστών αγνοουμένων που εντοπίζονται στα κατεχόμενα.  Οι αριθμοί είναι μπροστά μας. Από τις 1.510 δηλωθείσες και περιληφθείσες στον σχετικό κατάλογο περιπτώσεις  Ελληνοκυπρίων και Ελλαδιτών αγνοουμένων, έχουν ταυτοποιηθεί και παραδοθεί στους οικείους τους για την ταφή τους, τα οστά 681  συμπατριωτών μας.

Φέτος, στους τρεις πρώτους μήνες του 2019, δεν έχει γίνει καμία ταυτοποίηση, ενώ έχουν εντοπιστεί τα οστά δύο μόνο προσώπων, που γι’ αυτά δεν γνωρίζουμε ακόμη τίποτα το συγκεκριμένο. Εξακολουθούν να αγνοούνται 829 αδέλφια μας και θα πρέπει να εντείνουμε τις προσπάθειες μας για εκπλήρωση του χρέους μας, να διαλευκανθεί και η τελευταία περίπτωση αγνοουμένού μας.

Η εξαφάνιση προσώπου αποτελεί πολλαπλή παραβίαση βασικών και θεμελιωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Οι παραβιάσεις αυτές δεν περιορίζονται στα δικαιώματα των αγνοουμένων προσώπων, αλλά επεκτείνονται και στα δικαιώματα των οικογενειών τους. Εκείνοι που διαπράττουν το έγκλημα δεν είναι ένοχοι μόνο για την εξαφάνιση των αγνοουμένων προσώπων, αλλά και για τη διαιώνιση της δυστυχίας των οικογενειών τους.

Η Τουρκία επιβάλλεται να συμμορφωθεί ,επιτέλους με τις αποφάσεις και τις ετυμηγορίες διεθνών οργανώσεων και θεσμών, όπως ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών, το Συμβούλιο της Ευρώπης, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.  Σίγουρα οφείλει η Τουρκία να συμμορφωθεί και σίγουρα θα πρέπει να κάνει όλα όσα επιβάλλονται από το δίκαιο και την ηθική για να τεθεί ένα τέλος στο δράμα των συγγενών των αγνοουμένων.

Θα πρέπει, όμως, και εμείς να προχωρήσουμε ένα βήμα μπροστά. Έχουμε καταλήξει σε ένα συγκεκριμένο σχέδιο δράσης το οποίο θα συζητηθεί στο Υπουργικό Συμβούλιο και θα προχωρήσουμε πιο αποφασιστικά και  συγκεκριμένα.

Προσδοκούμε σε μια πιο έντονη, επιθετική διπλωματική πολιτική σε συνεργασία με την Ελλάδα, άλλες χώρες και ισχυρά κέντρα αποφάσεων διεθνώς. Θεωρούμε ότι και εδώ στις Ηνωμένες Πολιτείες θα πρέπει να ανακινηθεί το θέμα των αγνοουμένων, έχοντας ως δεδομένη τη στήριξη σας. 

Ας μην ξεχνάμε ότι μεταξύ των αγνοουμένων μας υπάρχουν και πέντε Αμερικανοί πολίτες κυπριακής καταγωγής, για τους οποίους το Κογκρέσο έχει λάβει σχετική απόφαση το 1994 για τη διερεύνηση της τύχης τους. Εκδόθηκε μάλιστα τότε και η Έκθεση Ντίλον που αναφέρθηκε στην εξακρίβωση της τύχης ενός άλλου Αμερικανού πολίτη με Κυπριακή καταγωγή, του Ανδρέα Κασάπη, με την Κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών να αναφέρει ότι θα παρακολουθεί τις εξελίξεις με τους εναπομείναντες αγνοούμενους Αμερικανούς πολίτες. Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, ότι μπορούμε να ανακινήσουμε και πάλι το Αμερικανικό ενδιαφέρον και να γίνουν οι δέουσες ενέργειες προς την κατεύθυνση της Τουρκίας.

Μεγάλο ρόλο σε αυτή την προσπάθεια μπορεί να διαδραματίσει ασφαλώς και  η Ευρωπαϊκή Ένωση που αποτελεί τον κύριο χρηματοδότη της ΔΕΑ, της Διερευνητικής Επιτροπής για τους Αγνοουμένους, την οποία συνεχίζουμε να στηρίζουμε, αλλά αναμένουμε και από το τρίτο μέλος της Επιτροπής που εκπροσωπεί τον ΟΗΕ, να κινηθεί πλέον πιο έντονα, πιο δυναμικά και ουσιαστικά, στηρίζοντας τις προσπάθειες για απεμπλοκή από το διαφαινόμενο αδιέξοδο και την εφαρμογή των αποφάσεων του ΟΗΕ και των ετυμηγοριών όλων των άλλων οργανισμών.

Κυρίες και κύριοι,

Σας ευχαριστώ για την ευκαιρία να συναντηθώ και αυτή τη φορά μαζί σας. Σας διαβεβαιώνω και πάλι για τη μεγάλη εκτίμηση και τη βαθειά ευγνωμοσύνη μας και εύχομαι κάθε επιτυχία στο συνέδριό σας.

-------------------

ΕΙ