Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

15-07-2019 14:05

Δηλώσεις Υπουργού Μεταφορών για τις δημόσιες επιβατικές μεταφορές

Η Υπουργός Μεταφορών κα Βασιλική Αναστασιάδου προέβη σε δηλώσεις σήμερα, Δευτέρα 15 Ιουλίου 2019 στο Πρωινό Δρομολόγιο του Τρίτου Προγράμματος του ΡΙΚ αναφορικά με θέματα που αφορούν τις δημόσιες επιβατικές μεταφορές.

Το πλήρες κείμενο των ερωτο-απαντήσεων έχει ως ακολούθως:

«Ερώτηση: Τι ακριβώς προβλέπει η αναβάθμιση των συμβάσεων για τις δημόσιες μεταφορές;

Απάντηση: Όπως γνωρίζετε, οι υφιστάμενες συμβάσεις λήγουν τον Ιούλιο του 2020 και έτσι, σύμφωνα με τον προγραμματισμό μας, ξεκινούμε με τον δημόσιο διαγωνισμό για να προχωρήσουμε στη διαδικασία με τους νέους αναδόχους. Τα χρονοδιαγράμματα είναι κάπως οριακά αλλά προλαβαίνουμε να κάνουμε όλες τις προβλεπόμενες ενέργειες.

Αυτή τη φορά το κράτος θα ζητήσει από κάποιον να του πει ποια θα είναι η προσφορά του για να καλύψει συγκεκριμένες διαδρομές, χιλιόμετρα και υποχρεώσεις με λεωφορεία συγκεκριμένου τύπου και με συγκεκριμένους όρους. Δηλαδή δεν θα αφήνεται στον ανάδοχο να καθορίζει ποιο είναι το κόστος κάθε φορά. Θα καθοριστεί από την αρχή το πόσα θέλει για να κάνει συγκεκριμένη δουλειά για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Έτσι, ο ίδιος έχει ένα κίνητρο να βελτιώσει την υπηρεσία του και ν’ αυξήσει τα έσοδά του καθώς αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει τέτοιο κίνητρο. Σήμερα, αντιθέτως, ο κάθε ανάδοχος προσπαθεί να παρουσιάσει στην Κυβέρνηση αυξημένα έξοδα διότι μ’ αυτό τον τρόπο συντηρείται.

Για κάθε επαρχία θα βγαίνει προσφορά ένα ποσό και μπορεί κάποιος να πει «εγώ μπορώ να κάνω αυτή τη δουλειά και με πιο λίγα». Ο ανάδοχος θα τα βγάζει πέρα μόνος του. Δεν θα έρχεται πίσω στο κράτος να λέει «δεν πήγαμε καλά κλπ». Θα αναλάβει το ρίσκο της επιχείρησής του και έτσι θα είναι μια πιο υγειής σύμβαση.     

Ερώτηση: Το κράτος θα βγάλει προσφορές για κάθε επαρχία ξεχωριστά;

Απάντηση: Θα δοθεί δυνατότητα στους αναδόχους να πάρουν μέχρι και τέσσερις επαρχίες μαζί δεδομένου ότι δεν γίνεται ο ίδιος ανάδοχος να έχει τη Λευκωσία και τη Λεμεσό μαζί. Υπάρχουν προδιαγραφές (να έχουν εμπειρία, οικονομική επάρκεια, να παρουσιάσουν επιχειρησιακά σχέδια κλπ) και θα κριθούν πλέον ανταγωνιστικά μεταξύ τους μετά από μια δίκαιη αξιολόγηση. Αναμένουμε ότι μπορεί κάποιοι προσφοροδότες να είναι ξένοι/ευρωπαίοι ή να κάνουν κοινοπραξίες με Κύπριους. Ελπίζουμε να υπάρξει ενδιαφέρον προκειμένου ο ανταγωνισμός να είναι αυξημένος. Προσδοκούμε σε μια νέα εποχή για τις δημόσιες συγκοινωνίες, οι οποίες και έτσι όπως είναι, μ’ αυτά τα χαρακτηριστικά σήμερα έχουν τον ρόλο τους. Πρέπει να σας πω ότι σήμερα διακινούνται περίπου 22.5 εκατομμύρια επιβάτες κάθε χρόνο. Αυτές οι διακινήσεις αν γίνονταν με ιδιωτικά οχήματα θα προέκυπτε τεράστιο πρόβλημα στην κυκλοφορία. Υπάρχουν κάποια στοιχεία για το ποιοι χρησιμοποιούν τις συγκοινωνίες. Σίγουρα έχουμε πάρα πολλούς τουρίστες και αλλοδαπούς.

Ερώτηση: Βλέπουμε συχνά τεράστια λεωφορεία που κάνουν διαδρομές με 1-2 επιβάτες ή σε κάποιες περιοχές τον χειμώνα που δεν υπάρχει τουρισμός συνεχίζουν να πηγαινοέρχονται λεωφορεία. Τι θα γίνει;

Απάντηση: Αναμένουμε να εκλείψουν αυτά τα φαινόμενα διότι ο καθένας θα κάνει τον επιχειρηματικό του σχεδιασμό και θα δει πότε γεμίζουν, πού γεμίζουν, αν είναι ευέλικτα κλπ.

Ερώτηση: Ναι, αλλά αν βάλετε συγκεκριμένα δρομολόγια ως υποχρεωτικά, τι θα γίνει;

Απάντηση: Ο καθένας πρέπει να αναλάβει και τα ρίσκα του. Σκοπός όμως είναι να βάλουμε τον κόσμο μες τα λεωφορεία και αυτό θα γίνει με καινούρια λεωφορεία, με καλύτερες διαδρομές, με καλύτερες προδιαγραφές. Αυτά είναι κίνητρα για ν’ αυξηθεί η επιβατική κίνηση. Βεβαίως δεν προσδοκούμε από τον πρώτο χρόνο να γίνει «θαύμα». Αν έχουμε όμως θετικές συνθήκες, ελκυστικές διαδρομές, ελκυστικά λεωφορεία, ο κόσμος θα τα προτιμά και ο κάθε επιχειρηματίας θα κάνει τον υπολογισμό του, να βάζει τα λεωφορεία που τον βολεύουν, ν’ αυξάνει/μειώνει τη συχνότητα αν το θέλει (εντός των ορίων που θα θέτουμε, καθώς κάποιες minimum διαδρομές πρέπει να διατηρούνται).

Ερώτηση: Σε κάποια χωριά ήταν δύσκολο να γίνουν διαδρομές με μεγάλα λεωφορεία και εντούτοις δεν έβαζαν μικρότερα με την αιτιολογία ότι τα ίδια λεωφορεία έκαναν και τις σχολικές διαδρομές. Τι γίνεται σ’ αυτή την περίπτωση;

Απάντηση: Μπορεί σε κάποιες περιπτώσεις αυτή να ήταν η δικαιολογία. Βεβαίως έχουμε κληρονομήσει αυτή την κατάσταση εδώ και χρόνια. Τώρα για τις σχολικές διαδρομές κάνουμε μια ξεχωριστή ρύθμιση. Θα βγούμε σε ξεχωριστές προσφορές για τις σχολικές διαδρομές για να μην έχουμε ακριβώς αυτά τα φαινόμενα και για να μην καθηλώνονται κάποια λεωφορεία που πρέπει να κάνουν τις διαδρομές αυτές και τα στερείται ο ανάδοχος από τις άλλες διαδρομές. Αυτό θα διευθετηθεί και θα ψάξουμε αν γίνεται ο ανάδοχος να μας παρέχει αυτή τη δυνατότητα με ξεχωριστά λεωφορεία και ειδικό κόστος που θα το έχουμε συμφωνήσει προηγουμένως. Ο κανόνας δηλαδή θα είναι να υπάρχουν άλλα λεωφορεία και άλλοι ανάδοχοι για τις σχολικές διαδρομές, αλλά εκεί που χρειάζεται και κρίνεται αναγκαίο και δεν βρίσκουμε άλλη λύση θα τις παρέχει ο ίδιος ο ανάδοχος που θα πάρει την επαρχία.

Ερώτηση: Τι γίνεται με το κόστος;

Απάντηση: Με βάση τον κοινοτικό κανονισμό είναι υποχρέωσή μας να προσφέρουμε αυτή την υπηρεσία στους πολίτες και γι’ αυτό οι συμβάσεις επιδοτούνται. Υποχρέωση του κράτους είναι να προσφέρει αυτές τις υπηρεσίες που δεν θα μπορούσε να προσφέρει η αγορά. Έχουμε υπολογίσει για σκοπούς της διαδικασίας της προκήρυξης το μέγιστο κόστος που μπορεί να κοστίσει αλλά μπορεί να υπάρξουν και χαμηλότερες τιμές λόγω ανταγωνισμού. Αυτή η «οροφή» δικαιολογείται με την επέκταση του δικτύου (που συνεπάγεται αύξηση γύρω στο 20%), την επέκταση του ωραρίου γύρω στο 12%, τη χρήση λεωφορείων μειωμένων ρύπων γύρω στο 10% και τη χρήση νέων τεχνολογιών (ηλεκτρονικοί πίνακες, εφαρμογές στα κινητά κλπ). Στόχος μας είναι να μπουν στάσεις κα στέγαστρα παντού και έχουμε συνεργαστεί και με δήμους/κοινότητες γι’ αυτό το θέμα. Έχουμε επίσης προβεί σε μια αύξηση του ωραρίου από 12 ώρες στις 16 ώρες. Πιστεύω ότι όλα αυτά θα αναβαθμίσουν την υπηρεσία και θα κάνουν τους πολίτες να την προτιμήσουν.

Όταν όλα λειτουργήσουν και είμαστε έτοιμοι θα προβούμε σε ενημερωτική εκστρατεία γι’ αυτό το θέμα αλλά αυτό θα γίνει σε μεταγενέστερο στάδιο. Θα ληφθούν επίσης πρόνοιες για ΑΜΕΑ και πιστεύω ότι έτσι θα φτάσουμε σε επίπεδα ευρωπαϊκά. Εύχομαι να επικρατήσει σύνεση και ψυχραιμία απ’ όλους για να διαχειριστούμε το θέμα διότι και στις υφιστάμενες εταιρίες συμφέρει να λειτουργήσουν ομαλά και να είναι και αυτές δικαιούχοι των νέων συμβάσεων».

(ΝΝ/ΜΓ)