Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

07-02-2020 12:39

Εισαγωγική ομιλία του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Νίκου Αναστασιάδη κατά την ευρεία σύσκεψη για την κατάσταση στον χώρο του ποδοσφαίρου

Η σημερινή σύσκεψη έχει δύο θέματα υπό εξέταση.

Το πρώτο είναι τα θέματα της πλήρους εφαρμογής των όσων προνοούνται στη νομοθεσία για την πάταξη της βίας στα γήπεδα και το δεύτερο, οι καταγγελίες που αφορούν το κυπριακό ποδόσφαιρο.

Ξεκινώντας από το πρώτο, θα έλεγα ότι τα φαινόμενα χουλιγκανισμού που παρουσιάζονταν πριν την εφαρμογή της Κάρτας Φιλάθλου, μπορώ να πω πως έχουν αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά. Έκτοτε, από την εφαρμογή της νομοθεσίας, πλην μιας περίπτωσης που δεν ενείχε το στοιχείο του χουλιγκανισμού, δεν παρουσιάζονται τα φαινόμενα, τα οποία βίωνε ο κόσμος και οι γειτνιάζουσες με τα γήπεδα περιοχές ή και γενικότερα η εντός του γηπέδου ασφάλεια των φιλάθλων.

Την ίδια στιγμή, παρά τις αντιδράσεις, ο αριθμός ατόμων που έχουν αποκτήσει την κάρτα φιλάθλου έχει ξεπεράσει τις 102 χιλιάδες.

Σημειώνεται πως τo Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, σε συνεργασία με τους εμπλεκόμενους φορείς, έχει ετοιμάσει τροποιητικό νομοσχέδιο, ύστερα από διαβουλεύσεις  προκειμένου να ενθαρρυνθούν ακόμα περισσότεροι να αποκτήσουν τη σχετική κάρτα, με το οποίο προτείνονται κάποιες αλλαγές όσον αφορά την Κάρτα Φιλάθλου, χωρίς να αλλάζει ποσώς η φιλοσοφία που διέπει την εφαρμογή της.

Οφείλω, όμως, να τονίσω πως η εφαρμογή της νομοθεσίας που αφορά την Κάρτα Φιλάθλου προϋποθέτει και μια σειρά άλλων μέτρων προκειμένου να διασφαλιστεί η αποτελεσματική υλοποίηση της όλης πολιτικής που αφορά την καταπολέμηση της βίας και τον εκσυγχρονισμό των σταδίων.

Συνεπώς, η σημερινή σύσκεψη σε πρώτο στάδιο θα επικεντρωθεί στο να διαπιστωθεί κατά πόσον οι πρόνοιες της σχετικής νομοθεσίας, οι οποίες δεν περιορίζονται μόνο στην έκδοση της Κάρτας Φιλάθλου, έχουν εφαρμοστεί.

Όπως είναι γνωστό, η νομοθεσία προνοεί, μεταξύ άλλων, και τα ακόλουθα: Χρήση αυτόματων θυρών επικύρωσης εισιτηρίου και εισόδου (turnstiles), ηλεκτρονική πώληση εισιτηρίων (ticketing system), ταξιθέτηση, κατηγοριοποίηση κερκίδων (πχ. οικογενειακή κερκίδα) και αναβάθμιση όλων των συστημάτων ασφάλειας στα στάδια.

Ως εκ τούτου, θα παρακαλούσα αρχικά τους εμπλεκόμενους φορείς (ΚΟΑ, Αρχή Αδειοδότησης Σταδίων, Αρχηγό Αστυνομίας), να με ενημερώσουν κατά πόσα τα στάδια ανταποκρίνονται στις εν λόγω απαιτήσεις, πόσα στάδια ικανοποιούν τις ανάγκες των ατόμων με αναπηρία, πόσα εκ των μέτρων έχουν εφαρμοστεί ή μη, το συνολικό κόστος που απαιτείται για την ολοκληρωτική υιοθέτηση των μέτρων που έχουν θεσμοθετηθεί με συγκεκριμένα πλέον χρονοδιαγράμματα.

Εν συνεχεία, η συζήτηση θα επικεντρωθεί στις καταγγελίες για την κατάσταση που επικρατεί στον χώρο του ποδοσφαίρου με τις καταγγελίες για εμπλοκή του υποκόσμου, την έλευση κόκκινων φακέλων από την αρμόδια επιτροπή της ΟΥΕΦΑ για αγώνες με ύποπτη στοιχηματική δραστηριότητα, ισχυρισμούς για εξαγορά διαιτητών ή ποδοσφαιριστών ή προσυνεννόηση μεταξύ παραγόντων του ποδοσφαίρου.

Οι εν λόγω ισχυρισμοί και καταγγελίες δεν είναι για πρώτη φορά που διατυπώνονται. Θυμίζω τη δήλωση του αείμνηστου Δημήτρη Χριστόφια στις 6 Απριλίου 2012, ο οποίος μίλησε για «εξυπηρέτηση οικονομικών, μικροκομματικών και άλλων συμφερόντων και σκοπιμοτήτων» και για στημένα παιχνίδια και φαινόμενα που εκτροχιάζουν τον αθλητισμό από το σωστό κοινωνικό του ρόλο, έχουν σαν αποτέλεσμα την απαξίωση και τη δημιουργία μιας περιρρέουσας ατμόσφαιρας σήψης και διαφθοράς στο χώρο του ποδοσφαίρου.

Παρά ταύτα, δεν θα πρέπει να μηδενίζουμε τα όσα έχουν γίνει στο κυπριακό ποδόσφαιρο με τις επιδόσεις των ομάδων μας στα ευρωπαϊκά πρωταθλήματα, όπου δεν καταγράφονται ανάλογες καταγγελίες ή υπάρχει ανάλογος κίνδυνος.

Αυτό βεβαίως δεν μπορεί να στρέψει την προσοχή μας ή να μας αποτρέψει από το να δούμε το τι συμβαίνει.

Ασκείται κριτική πως η Πολιτεία θα πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες της. Βεβαίως η Πολιτεία έχει υποχρέωση, εκ καθήκοντως, είναι έτοιμη να τις αναλάβει και να λάβει τα επιβαλλόμενα μέτρα.

Πέραν της λήψης περαιτέρω μέτρων, θα πρέπει να υπενθυμίσω ότι το 2017 ψηφίστηκε σχετική νομοθεσία την οποία η Κυβέρνηση κατέθεσε στη Βουλή το 2016 και η οποία αφορά, με αυστηρότατες ποινές, την καταπολέμηση της Χειραγώγησης Αθλητικών γεγονότων.

Η νομοθεσία  εμπεριέχει πρόνοιες για τα αδικήματα διαφθοράς στον αθλητισμό, όπως, μεταξύ άλλων, την  απαγόρευση διενέργειας στοιχήματος από αθλητές και αθλητικούς παράγοντες, το ασυμβίβαστο παραγόντων ή αθλητών και την προστασία όσων καταγγέλλουν απόπειρες χειραγώγησης αγώνων και την αυστηρότατη αντιμετώπιση ανάλογων φαινομένων.

Υπενθυμίζεται, επίσης, η θεσμοθέτηση το 2018 από τον ΚΟΑ του Κώδικα Χρηστής Διοίκησης και Δεοντολογίας με εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου 2019 και ο εν συνεχεία διορισμός της Επιτροπής Δεοντολογίας με βάσει τις διατάξεις του Νόμου περί πάταξης του φαινομένου χειραγώγησης Αθλητικών γεγονότων του 2017.

Τούτων λεχθέντων, θα πρέπει να τονίσω πως η καταπολέμηση της διαφθοράς δεν επιτυγχάνεται απλά με τη ψήφιση νομοθεσίας. Είμαστε μια συντεταγμένη πολιτεία, ένα ευρωπαϊκό κράτος, με τις διατάξεις της ποινικής δικονομίας να απαιτούν να αποδεικνύεται η ενοχή, πέραν πάσης αμφιβολίας, των όσων εμπλέκονται σε αδικήματα χειραγώγησης αγώνων.

Συνεπώς, η χωρίς συγκεκριμένα στοιχεία δημόσια καταγγελία δεν είναι αρκετή για να επιτρέψει στις ανακριτικές αρχές την άσκηση της οποιασδήποτε ποινικής δίωξης εναντίου του οποιουδήποτε, απλά με βάση φήμες και/ή ισχυρισμούς.

Αυτό που απαιτείται, είναι από τη μία η ενίσχυση των εργαλείων που μπορεί να βοηθήσουν τις ανακριτικές αρχές εις τον εντοπισμό διαπλεκόμενων και την διαλεύκανση αδικημάτων με βάση την ισχύουσα νομοθεσία. Ευελπιστώ πως σήμερα – και ο Υπουργός Δικαιοσύνης ήταν στη Βουλή κατά την εξέταση της αναπομπής του νόμου για την παρακολούθηση τηλεφωνικών συνδιαλέξεων κάτω από αυστηρές προϋποθέσεις που προνοούνται στη νομοθεσία – τελικά η Βουλή θα αποδεχθεί την αναπομπή, θα θεσπιστεί η σχετική νομοθεσία και θα έχει τη δυνατότητα η Αστυνομία, κάτω από αυστηρούς όρους, να παρακολουθεί και έτσι να στοιχειοθετεί υποθέσεις εναντίον όσων εμπλέκονται σε θέματα διαπλοκής και διαφθοράς στον χώρο του αθλητισμού.

Στο σημείο αυτό, υπενθυμίζω πως στην σχετική νομοθεσία του 2017 στην οποία έχω ήδη αναφερθεί, υπάρχει σχετική πρόνοια προστασίας ατόμων που προβαίνουν σε καταγγελίες χειραγώγησης αγώνων.

Ένα σημαντικό στοιχείο που θα επιτρέψει ή θα ενθαρρύνει παράγοντες, αθλητές και πολίτες να καταθέτουν συγκεκριμένα στοιχεία ή να προβαίνουν σε καταγγελίες, είναι το αίσθημα ασφάλειας που πρέπει να δημιουργείται μέσω τήρησης της εχεμύθειας και διατήρησης του απορρήτου, αλλά και την προστασία των προσωπικών δεδομένων του καταγγέλλοντος, λόγω του ότι δεν αποκλείεται να εμπλέκονται στην όλη φημολογούμενη και υπαρκτή διαπλοκή άτομα του υπόκοσμου στις προσπάθειες χειραγώγησης αγώνων.

Λόγω του ότι η Κυβέρνηση αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην πάταξη του φαινομένου διαφθοράς και διαπλοκής στο χώρο του ποδοσφαίρου, είναι αποφασισμένη, σε συνεργασία με τις πολιτικές δυνάμεις, τις αρμόδιες ομοσπονδίες και ευρύτερα τους αθλητικούς παράγοντες, πέραν των μέτρων που έχουν ήδη ληφθεί, να λάβει πρόσθετα μέτρα.

Για σκοπούς μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής για επιτυχή πάταξη της διαφθοράς, θα ήθελα αφενός να αναφερθώ στα μέτρα που η Κυβέρνηση ήδη έχει υιοθετήσει και αφετέρου να καταθέσω μια σειρά εισηγήσεων για νέα μέτρα που εκτιμώ θα συμβάλουν στην επίτευξη του κοινού στόχου.

Τα μέτρα που προτίθεται η Κυβέρνηση να πάρει δεν είναι εξαντλητικά. Όπως είπα, θα έχουμε διάλογο με όλες τις ομοσπονδίες, τους αθλητικούς παράγοντες, με τις πολιτικές δυνάμεις και είμαστε έτοιμοι να υιοθετήσουμε και οτιδήποτε επιπλέον θεωρείται αναγκαίο ώστε να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά τα φαινόμενα της διαφθοράς ή της τυχόν σήψης που παρατηρείται συγκεκριμένα και ειδικότερα στον χώρο του ποδοσφαίρου.

Όσον αφορά τα μέτρα που έχουν ληφθεί, μεταξύ άλλων, υπενθυμίζω:

  1. Το 2017 ψηφίστηκε σχετική νομοθεσία που ετοιμάστηκε από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, η οποία προνοεί αυστηρές ποινές για αδικήματα διαφθοράς στον αθλητισμό, την απαγόρευση διενέργειας στοιχήματος από αθλητές και αθλητικούς παράγοντες, ενώ καθορίζει το ασυμβίβαστο διοικητικών παραγόντων και/ή αθλητών.
  2. Την ετοιμασία και υιοθέτηση του Κώδικα Δεοντολογίας.
  3. Διορίστηκε Επιτροπή Δεοντολογίας και Προστασίας του Αθλητισμού, στη βάση του Περί της Καταπολέμησης της Χειραγώγησης Αθλητικών Γεγονότων Νόμου.

Επαναλαμβάνω ότι η νομοθεσία από μόνη της δεν λύνει το πρόβλημα, αν δεν υπάρχουν οι συγκεκριμένες καταγγελίες.

Σχετικά με περαιτέρω μέτρα που δύναται να ληφθούν, η εισήγηση μου είναι, σε συνεργασία με όλους, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα:

  1. Δημιουργία Υφυπουργείου Νεολαίας, Αθλητισμού και Πολιτισμού, το οποίο θα εφαρμόζει ενιαία αθλητική νομοθεσία και θα έχει αρμοδιότητες στο ευρύτερο φάσμα του αθλητισμού τις οποίες σήμερα υλοποιεί ο ΚΟΑ, οι Αθλητικές Ομοσπονδίες και οι Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας. Όπως είναι αυτονόητο, η δημιουργία Υφυπουργείου Αθλητισμού συνεπάγεται και τον εκσυγχρονισμό του Αθλητικού Νόμου που χρονολογείται από το 1969.
  2. Νομοθετική σύσταση ανεξάρτητης Δικαστικής Αρχής που θα λειτουργεί ως οιονεί δικαστήριο, με αποκλειστική δικαιοδοσία την εκδίκαση του συνόλου των υποθέσεων που προκύπτουν σαν αποτέλεσμα της παραβίασης νομοθεσιών που αφορούν το όλο πλέγμα του αθλητισμού. Δεν μιλάμε για παραβιάσεις κανονισμών, αλλά για παραπτώματα ή αδικήματα που προνοούνται από τη νομοθεσία για την πάταξη της διαφθοράς και τη χειραγώγηση των αγώνων.
  3. Τη καθολική εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας που εφαρμόζεται από τον ΚΟΑ, με βάση την έκθεση εμπειρογνωμόνων της Παγκόσμιας Τράπεζας τον Μάιο του 2014  και ως ο Νόμος του 2017 προνοεί.
  4. Τροποποίηση του Νόμου που διέπει τη λειτουργία της Εθνικής Αρχής Στοιχημάτων, έτσι ώστε να δημιουργηθεί μηχανισμός παρακολούθησης στοιχηματικής δραστηριότητας.
  5. Βιντεογράφηση και αρχειοθέτηση όλων των αγώνων της Β΄ κατηγορίας προς διευκόλυνση του ανακριτικού έργου της Αστυνομίας για αγώνες που θεωρείται ότι υπήρξε ύποπτη στοιχηματική δραστηριότητα.
  6. Αυστηρή εφαρμογή της νομοθεσίας του 2017 που αφορά την καταπολέμηση της Χειραγώγησης Αθλητικών γεγονότων από τους αρμόδιους φορείς που έχουν υποχρέωση υλοποίησης των σχετικών προνοιών.
  7. Τροποποίηση της νομοθεσίας του 2017 με ρητή απαγόρευση της πρόσβασης στον χώρο των αποδυτηρίων και στον αγωνιστικό χώρο ατόμων που δεν είναι εγγεγραμμένα στο φύλλο αγώνος και δεν κατέχουν τις σχετικές άδειες.

Επαναλαμβάνω, δεν μιλώ για εξαντλητικά μέτρα, μιλώ για μια επιπλέον λήψη σειράς των προαναφερθέντων μέτρων και βεβαίως είμαι στη διάθεση τόσο των αθλητικών ομοσπονδιών, των αθλητικών παραγόντων, αλλά και των πολιτικών δυνάμεων, ώστε να ολοκληρώσουμε μια τέτοια εθνική στρατηγική καταπολέμησης που να έχει θετικά αποτελέσματα.

(ΡΜ/ΕΚ/ΕΙ)

 

Σχετικά Ανακοινωθέντα