Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

30-04-2020 20:00

Συνέντευξη Τύπου του Υπουργού Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας αναφορικά με τη σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων

Ο Υπουργός  Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας κ. Πρόδρομος Προδρόμου προέβη σήμερα σε συνέντευξη Τύπου, στο Υπουργείο Παιδείας, αναφορικά με τις χθεσινές Αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου σε σχέση με τη σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων.

Στην αρχική του τοποθέτηση, ο κ. Προδρόμου ανέφερε: «Είμαστε στην ευχάριστη θέση τώρα να αξιοποιήσουμε τις τεράστιες προσπάθειες που κάναμε και τους περιορισμούς που, επειδή έπρεπε, ακολουθήσαμε τόσο καιρό και την πειθαρχία που επιβάλαμε στον εαυτό μας, βλέποντας τώρα ξανά τα σχολεία μας σταδιακά να αποκτούν και πάλι ζωή. Είμαστε στην ευχάριστη θέση, να ενεργοποιήσουμε σιγά-σιγά τα σχολεία μας.

Υπάρχει συγκροτημένη στρατηγική της Κυβέρνησης για τη σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων και βέβαια  προσαρμοσμένη στρατηγική για την εκπαίδευση. Θα προχωρήσουμε σταδιακά, λίγο-λίγο, με σύνεση και προσοχή, αλλά κάνοντας και τα αποφασιστικά εκείνα βήματα, που χρειάζονται για να φροντίσουμε την εκπαίδευση των μαθητών και μαθητριών, των φοιτητών και φοιτητριών, των παιδιών μας. Θα παρακολουθούμε πάντα τα ευρύτερα υγειονομικά δεδομένα και αν τυχόν χρειαστεί θα αναπροσαρμόσουμε τις αποφάσεις μας.

Θα λειτουργήσουμε λοιπόν τα σχολεία, για να ακούσουμε ξανά τις χαρούμενες φωνές των παιδιών που θα συναντήσουν τους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές τους, αλλά και να δούμε τους εκπαιδευτικούς να μπορούν και πάλι να κάνουν την εργασία τους προσφέροντας γνώση, μάθηση και την παιδαγωγική κατάρτιση σε όλα τα παιδιά.

Στοχεύουμε να φτάσουμε τους στόχους επάρκειας και επιτυχίας στον στίβο της γνώσεως και στο πεδίο της καλλιέργειας και της μόρφωσης και να αναπληρώσουμε, στον βαθμό που είναι δυνατόν, τις παράπλευρες απώλειες που είχαμε μέχρι στιγμής στον τομέα της εκπαίδευσης. 

Οι προτεραιότητές μας είναι:

  1. H απόλυτη υγειονομική προτεραιότητα: Δηλαδή η πιστή τήρηση των σχετικών πρωτοκόλλων, που θα μας δοθούν από τους επιστήμονες, τους λοιμωξιολόγους, τους συνεργάτες της Κυβέρνησης μέσω του Υπουργείου Υγείας. Θα τηρηθούν, λοιπόν, τα σχετικά πρωτόκολλα, ούτως ώστε η επαναλειτουργία των σχολείων να γίνει μέσα σε συνθήκες πλήρους ασφάλειας των μαθητών και των μαθητριών, αλλά και του εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού μέσα στο σχολεία.
  2. Η εκπαιδευτική προτεραιότητα είναι, εκ των πραγμάτων, τα Λύκεια και οι Τεχνικές Σχολές και περισσότερο οι μαθητές και μαθήτριες της Γ’ Λυκείου και του Γ’ έτους των Τεχνικών Σχολών. Δηλαδή, στόχος μας είναι η ομαλή συμπλήρωση της σχολικής διαδρομής των τελειοφοίτων και οι Παγκύπριες Εξετάσεις. Όπως επίσης, κατ’ αναλογία, οι μαθητές και οι μαθήτριες της τελικής τάξης των Ιδιωτικών Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης. Στόχος μας είναι το Απολυτήριο που θα πάρει η γενιά των τελειοφοίτων 2019-’20 να είναι απολύτως αξιόπιστο. Γιατί αυτό το Απολυτήριο δεν χρειάζεται μόνο για τη διεκδίκηση θέσεως σε πανεπιστήμια, αλλά θα συνοδεύει τα παιδιά για μια ολόκληρη ζωή. 
  3. Ταυτόχρονα, η κοινωνικο-οικονομική προτεραιότητα: Δηλαδή να συμβάλει το εκπαιδευτικό σύστημα, στο μέτρο που του αναλογεί, στην επαναδραστηριοποίηση της κοινωνίας σε όλα τα πεδία. Επομένως, θα πρέπει να συστοιχίσουμε όλες τις συλλογικές δραστηριότητες, συμπεριλαμβανομένων των σχολείων μας, για να υποστηρίξουμε την επάνοδο στην εργασία, στην κοινωνική και την οικονομική δραστηριότητα.
  4. Μια άλλη προτεραιότητα την οποία θέτουμε είναι ο σχεδιασμός για την επαναδραστηριοποίηση στην εκπαίδευση να περιλαμβάνει, ως προς τα αναλυτικά προγράμματα και τους στόχους της διδασκαλίας, τόσο την τρέχουσα όσο και την επόμενη σχολική χρονιά. Στοχεύουμε να μετριάσουμε στο μέγιστο ή και να απαλείψουμε εντελώς, όπου μπορούμε, τις παράπλευρες εκπαιδευτικές απώλειες της συλλογικής προσπάθειας που καταβάλλουμε για τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας. Θέλω, στο σημείο αυτό να αναφέρω ότι ξεκινήσαμε σήμερα με συναντήσεις που είχαμε, προεδρεύοντος του ίδιου του Προέδρου της Δημοκρατίας, με τις Εκπαιδευτικές Οργανώσεις, με τις Συνομοσπονδίες Ομοσπονδιών Συνδέσμων Γονέων  τόσο της Μέσης Γενικής, της Μέσης Τεχνικής όσο και της Δημοτικής και Προδημοτικής Εκπαίδευσης αλλά και εκπρόσωπους των μαθητών. Τις επόμενες μέρες, αρχής γενομένης από αύριο, θα έχω στο Υπουργείο με τους συνεργάτες μου τηλεδιασκέψεις με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις, με τις συνομοσπονδίες των γονέων, προκειμένου να γίνουν όλες οι απαραίτητες συνεννοήσεις τόσο για την επαναλειτουργία των λυκείων, με την  Γ’ τάξη που θα προσέλθει στα σχολεία τη Δευτέρα στις 11 Μαΐου και για τις παγκύπριες εξετάσεις όσο και για την επιδιωκόμενη επαναλειτουργία των Γυμνασίων, όπως και των δυο άλλων τάξεων  των Λυκείων αλλά και για τον καθορισμό της ακριβούς ημερομηνίας για την επάνοδο των παιδιών της Δημοτικής Εκπαίδευσης και των Νηπιαγωγείων. Η επαναλειτουργία των Νηπιαγωγείων και των Δημοτικών στον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα, θα γίνει το συντομότερο.
  5. Επίσης, θέλω να υπογραμμίσω ότι προτεραιότητά μας είναι να είμαστε ευέλικτοι και, εάν τυχόν προκύψει ανάγκη, στη βάση των επιδημιολογικών εξελίξεων και δεδομένων, να αναθεωρήσουμε οποιεσδήποτε αποφάσεις και να επαναλάβουμε μέτρα προφύλαξης. Με άλλα λόγια έχουμε κερδίσει με την ως τώρα υπεύθυνη στάση ολόκληρης της κοινωνίας, της πολιτείας, της Κυβέρνησης, τη δυνατότητα να οργανώνουμε σήμερα τη σταδιακή επάνοδο στην κανονική ζωή, πρέπει όμως ταυτόχρονα να είμαστε συνειδητοποιημένοι ότι αν παραστεί ανάγκη στη διαδρομή και με βάση τις συστάσεις και τις συμβουλές των επιστημόνων θα μπορούμε να αναθεωρήσουμε αποφάσεις. Με αυτό το δεδομένο από τώρα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι η έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς θα επισπευτεί όσο είναι δυνατόν.  Ο χρόνος έναρξης του σχολικού έτους 2020-21 θα καθοριστεί αναλόγως του σημείου στο οποίο θα φτάσουμε με το τέλος της φετινής σχολικής χρονιάς, στις 30 Ιουνίου 2020.

 

Όσον αφορά στον σχεδιασμό για την επαναλειτουργία των σχολείων:

Για τη Μέση και Τεχνική-Επαγγελματική Εκπαίδευση

Τόσο τα δημόσια όσο και τα ιδιωτικά σχολεία θα λειτουργήσουν από τη Δευτέρα, 11 Μαϊου 2020 για την Γ’ τάξη του Λυκείου και το Γ’ έτος των Τεχνικών Σχολών ή την αντίστοιχη τελική τάξη των ιδιωτικών, τόσο εξατάξιων όσο και επτατάξιων, σχολείων. Αυτό αφορά 5.635 παιδιά, μαθήτριες και μαθητές της Γ’ Λυκείου όσο και 1.483 τελειόφοιτους της Ιδιωτικής Μέσης Εκπαίδευσης. Βάσει των υγειονομικών κανόνων προφύλαξης που θα τηρήσουμε με σχολαστικότητα, η φοίτηση θα γίνεται σε σχολικές αίθουσες με δώδεκα (12) το πολύ μαθητές και μαθήτριες.

Η επαναλειτουργία των σχολείων θα γίνει με την αυστηρή εφαρμογή υγειονομικών πρωτοκόλλων που θα δημοσιοποιηθούν και θα γνωστοποιηθούν στις διευθύνσεις και το προσωπικό των σχολείων, όπως και όλους τους άλλους ενδιαφερομένους, έγκαιρα.

Διδασκαλία στα δημόσια Λύκεια και τις Τεχνικές και Επαγγελματικές Σχολές Εκπαίδευσης και Κατάρτισης θα γίνεται, στο διάστημα που απομένει, για τα εξεταζόμενα γνωστικά αντικείμενα των Παγκύπριων Εξετάσεων και στη βάση του Οδηγού Εξετάσεων που θα δημοσιοποιηθεί από το Υπουργείο τη Δευτέρα, 4 Μαΐου 2020. Πρέπει εδώ να διευκρινιστεί ότι και οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι διδάσκουν μη εξεταζόμενα αντικείμενα θα συμβάλουν, με άλλους τρόπους, στην επαναλειτουργία των σχολείων.

Το πρόγραμμα των Παγκυπρίων Εξετάσεων θα ανακοινωθεί τις επόμενες μέρες και αφού κάνουμε τις διαβουλεύσεις που προγραμματίστηκαν και με τις Εκπαιδευτικές Οργανώσεις και με τους οργανωμένους γονείς .

Οι διευθύνσεις των Λυκείων και των Τεχνικών και Επαγγελματικών Σχολών Εκπαίδευσης και Κατάρτισης θα αναπροσαρμόσουν το ωρολόγιο πρόγραμμα, το οποίο θα γνωστοποιηθεί στους μαθητές/μαθήτριες και τους εκπαιδευτικούς μέχρι τη Δευτέρα, 11 Μαΐου 2020.

Κατά την πρώτη μέρα επαναλειτουργίας των δημοσίων και των ιδιωτικών σχολείων, τη Δευτέρα 11 Μαΐου 2020, θα γίνει ενδελεχής ενημέρωση των μαθητών/μαθητριών για το Υγειονομικό Πρωτόκολλο που θα διέπει τη λειτουργία των σχολείων. Το σχετικό Πρωτόκολλο και οδηγίες θα κοινοποιηθούν και σε όλους τους γονείς και κηδεμόνες.

Τα σχετικά Πρωτόκολλα θα προβλέπουν κανόνες αποστάσεων και διαχωρισμού στους εξωτερικούς χώρους, διαφορετική περιοδολόγηση και διαλείμματα, για να μην υπάρχει συνωστισμός,  μέσα υγειονομικής προστασίας, τα οποία θα παρέχονται από το σχολείο  κ.ο.κ. Σε αυτό το σημείο πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι προτρέπονται μαθητές και μαθήτριες, όπως και οι γονείς/κηδεμόνες τους, σε περιπτώσεις που συγκαταλέγονται στις ευπαθείς ομάδες, όπως αυτές ορίζονται από τον κατάλογο που έχει καταρτιστεί από τις Ιατρικές Υπηρεσίες και το Υπουργείο Υγείας, να αποταθούν στη διεύθυνση  του σχολείου τους και να ενημερώσουν σχετικά με την κατάσταση αυτή της υγείας τους, ούτως ώστε το Υπουργείο, σε συνεργασία με τις διευθύνσεις των σχολείων, να λάβει έγκαιρα μέριμνα, για να στηριχθούν αυτές οι μαθήτριες και οι μαθητές που δεν θα μπορέσουν να επανέλθουν στο σχολείο.

Το πρόγραμμα εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης και Παιδαγωγικής Στήριξης του Υπουργείου θα συνεχίσει να λειτουργεί κανονικά για όλες εκείνες τις τάξεις για τις οποίες συνεχίζεται η αναστολή της φοίτησης στο σχολείο. Θέλω μάλιστα με την ευκαιρία αυτή  -επειδή ακούω να γίνονται πολλές αναφορές δημόσια- να ενημερώσω ότι το Υπουργείο έχει δεχθεί πρόσθετη προσφορά που έχει γίνει από ιδιωτικό φορέα, για 1.300 συσκευές τύπου ταμπλέτας, προκειμένου να καλυφθούν οι καταγραμμένες ανάγκες για την Ε’ και Στ’ Δημοτικού που θα πρέπει να προχωρήσει αυτές τις μέρες με εξ αποστάσεως διδασκαλία. Είναι μια ευγενική προσφορά του Ομίλου Olympia, που συμπεριλαμβάνει τη γνωστή αλυσίδα καταστημάτων Public, για την οποία θα πρέπει να εκφράσω θερμές ευχαριστίες. Η παραλαβή θα είναι άμεση, όπως και η διάθεση αυτού του εξοπλισμού. Με αυτό τον τρόπο καλύπτονται και οι ανάγκες που καταγράφηκαν στην Ε’ και ΣΤ’ τάξη του Δημοτικού Σχολείου.

Αυτού λεχθέντος, θεωρούμε ότι το πρόγραμμα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και παιδαγωγικής στήριξης είναι μια κατάκτηση, είναι κάτι πάνω στο οποίο μπορούμε να βασιστούμε, ως κεκτημένο, δεν πρόκειται να το εγκαταλείψουμε. Τουναντίον, θα συνεχίσει να συμβάλλει με αμείωτο ρυθμό για τα παιδία που δεν θα φοιτήσουν στο σχολείο, αλλά και στη συνέχεια θα αξιοποιηθεί σε διάφορες παιδαγωγικές χρήσεις, οι οποίες θα δείξουν πόσο σημαντικό και πολύτιμο είναι και όταν επανέλθουμε στην κανονική σχολική ζωή.

Όσον αφορά σε αποφάσεις για τα υπόλοιπα σχολεία, αυτές θα ανακοινωθούν αμέσως τις επόμενες μέρες. Εκείνο που μπορούμε να πούμε αυτή τη στιγμή είναι ότι τα δημόσια και ιδιωτικά Δημοτικά Σχολεία και τα δημόσια και ιδιωτικά Νηπιαγωγεία θα λειτουργήσουν το συντομότερο δυνατόν, σύμφωνα με τη σχετική απόφαση της Κυβέρνησης, και αφού γίνουν όλες οι απαραίτητες συνεννοήσεις και διευθετήσεις. Θα πρέπει να πούμε, επίσης, εκ προοιμίου ότι και τα Νηπιαγωγεία και τα Δημοτικά Σχολεία που θα λειτουργήσουν ξανά θα τηρήσουν τις υγειονομικές προφυλάξεις, η φοίτηση θα γίνεται σε σχολικές αίθουσες διδασκαλίας με μικρότερο αριθμό παιδιών. Ταυτόχρονα, ήδη έχει γίνει ένας σχεδιασμός για την επαναδιάταξη των σχολείων προκειμένου να λειτουργήσουν ταυτόχρονα τα δημόσια και κοινοτικά Νηπιαγωγεία, όπως και τα δημόσια  Δημοτικά σχολεία. Αφού εξαιτίας των υγειονομικών προφυλάξεων θα πρέπει, προσωρινά, τμήματα των Νηπιαγωγείων  να φιλοξενηθούν σε παρακείμενα Δημοτικά και μέρος των Δημοτικών θα λειτουργήσουν σε σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης. Υπάρχει ένας πλήρης σχεδιασμός, ο οποίος θα ανακοινωθεί έγκαιρα από τις σχολικές μονάδες στους γονείς και κηδεμόνες προκειμένου να έχουμε την ομαλή επανένταξη και των  μικρότερων ηλικιών στα σχολεία, εξυπακούεται ότι μαζί θα λειτουργήσουν και τα ιδιωτικά Νηπιαγωγεία και Δημοτικά σχολεία. Φυσικά και εκεί η επαναλειτουργία των σχολείων θα γίνει με την αυστηρή εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων και εξυπακούεται ότι και εκεί θα εφαρμοστεί, όπως έχει ήδη σχεδιαστεί στο Υπουργείο, αναπροσαρμοσμένο ωρολόγιο πρόγραμμα στη βάση της επιδίωξης να προχωρήσουμε με τα Αναλυτικά Προγράμματα που έχουμε.

Θέλω, επίσης, να σημειώσω ότι τις μέρες αυτές θα γίνουν εντατικές διαβουλεύσεις και με τους εκπροσώπους των γονέων με παιδία που ανήκουν στην Ειδική Εκπαίδευση, προκειμένου να δούμε ποιες ειδικές ρυθμίσεις θα πρέπει να κάνουμε.

Γενικότερα, θα πρέπει να πω ότι από την ημέρα της επαναλειτουργίας των δημόσιων σχολείων, θα λειτουργήσουν, λαμβάνοντας όλες τις απαραίτητες προφυλάξεις και τηρώντας τα ανάλογα υγειονομικά πρωτόκολλα που θα κοινοποιηθούν στους ενδιαφερόμενους από το Υπουργείο, τα Κρατικά Ινστιτούτα Επιμόρφωσης, τα Επιμορφωτικά Κέντρα, τα Απογευματινά και Βραδινά Προγράμματα Τεχνικών Σχολών και το πρόγραμμα «Δράσεις Σχολικής και Κοινωνικής Ένταξης». 

Επίσης, να επισημάνουμε ότι εντός των επόμενων ημερών θα ληφθεί απόφαση για τα Μεταλυκειακά Ινστιτούτα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, τα οποία στο μεταξύ και όλο αυτό το διάστημα λειτουργούν επίσης μέσω εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και παιδαγωγικής στήριξης.

Να σημειώσουμε ακόμη ότι με την ίδια ευκαιρία, σύντομα, θα μπορέσουν να λειτουργήσουν επίσης και ιδιωτικά φροντιστήρια/εκπαιδευτήρια, τα ωδεία, οι σχολές χορού και άλλα ανάλογα εκπαιδευτικά προγράμματα.

Πρέπει να είναι σαφές αυτή τη στιγμή ότι τις επόμενες ημέρες και μέχρι τη Δευτέρα 11 Μαΐου όπου θα έχουμε τα πρώτα παιδιά της Τρίτης Λυκείου στα σχολεία θα γίνουν όλες οι απαραίτητες διεργασίες στα σχολεία. Τα σχολεία θα απολυμανθούν, κάτι το οποίο θα γίνεται επί τακτικής βάσης, ενώ σε συνεργασία με τις Σχολικές Εφορείες παρέχεται όλος εκείνος ο υγειονομικός εξοπλισμός που θα είναι απαραίτητος και φυσικά, σύμφωνα και με τα πρωτόκολλα, θα προβλέπονται όλοι οι διαχωρισμοί χώρων στα σχολεία. Το επόμενο διάστημα για τον κόσμο της εκπαίδευσης, τόσο για τους εκπαιδευτικούς όσο και για τα παιδιά και τους γονείς τους, εκτός από την παιδαγωγική διάσταση και το μάθημα που πρέπει να γίνει στα σχολεία, έχουμε να κερδίσουμε και το στοίχημα της κοινωνικής ευθύνης και θα δοκιμαστούμε με ζητούμενο την υπεύθυνη συμπεριφορά για την συλλογική υγεία. Αυτό από μόνο του θα είναι ένα ακόμα σημαντικό μάθημα.

Ανακοινώσεις βεβαίως θα γίνουν και τις επόμενες μέρες αναλόγως των αποφάσεων που θα λάβουμε και των διαβουλεύσεων με τους σχετικούς συλλογικούς φορείς.

Θέλω να ευχαριστήσω για τη συνεργασία που είχαμε σε όλο αυτό το διάστημα με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις, αλλά ακόμα περισσότερο να ευχαριστήσω όλους τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι στον πραγματικό στίβο της μάχιμης εκπαίδευσης έκαναν ότι είναι δυνατόν για να σταθεί το δημόσιο σχολείο, μέσα σε αυτή τη δοκιμασία με την αναγκαιότητα για προληπτικά μέτρα και περιορισμούς, διπλά στα παιδιά που έμειναν σπίτι, σε πολύ δύσκολες συνθήκες και στην οικογένεια. Να ευχαριστήσω και τους οργανωμένους γονείς που όλο αυτό το διάστημα είχαμε επαφή, μάς τροφοδότησαν με πληροφορίες και έκαναν εισηγήσεις.

 ΙΠ