Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

12-12-2019 13:01

Δηλώσεις του Υπουργού Οικονομικών κ. Κωνσταντίνου Πετρίδη στο Τρίτο Πρόγραμμα του ΡΙΚ για τη ψήφιση του Κρατικού Προϋπολογισμού

Ο Υπουργός Οικονομικών κ. Κωνσταντίνος Πετρίδης προέβη σήμερα, Πέμπτη, 12 Δεκεμβρίου 2019, σε δηλώσεις στη ραδιοφωνική εκπομπή «Πρωινό Δρομολόγιο» του Τρίτου Προγράμματος του ΡΙΚ για τη ψήφιση του Κρατικού Προϋπολογισμού. 

Το κείμενο των ερωταπαντήσεων έχει ως ακολούθως:

Ερώτηση: Ποια είναι η γενική εικόνα αναφορικά με τον προϋπολογισμό;

Απάντηση: Κατʼ αρχάς θα ήθελα να εκφράσω την ικανοποίησή μου. Φυσικά υπάρχει κριτική και θα υπάρχει και είναι καλοδεχούμενη, όσο άδικη κι αν τη θεωρούμε κάποτε. Έχω ακούσει προσεκτικά τις ομιλίες όλων των αρχηγών των κομμάτων και έχω διαβάσει και άλλες παρεμβάσεις βουλευτών. Πιστεύω ότι σε κλίμα συναίνεσης θα μπορούμε πάντοτε να βρούμε αυτές τις δημιουργικές συνθέσεις και ζυμώσεις που θα μας επιτρέπουν να πάμε μπροστά.

Θέλω να τονίσω ότι το κλίμα δεν ήταν κακό. Όλα τα μέλη της Bουλής των Αντιπροσώπων πρέπει να έχουν το δικαίωμα να πουν τις θέσεις τους, τόσο από κομματικό επίπεδο, αλλά και ως βουλευτές προσωπικά. Εμείς, καθώς και οι τεχνοκράτες του Υπουργείου, ήμασταν εκεί και έχουμε σημειώσει αρκετά πράγματα. Πιστεύω ότι η συνεδρία χθες κύλισε συναινετικά. Έγιναν βέβαια και κάποιες αποκοπές που όμως δεν αλλοιώνουν την ουσία ή τη φιλοσοφία του προϋπολογισμού. Επιτρέπουν στην Κυβέρνηση να συνεχίσει να θωρακίζει την κυπριακή οικονομία και επιτρέπουν να συνεχίζουμε αυτή την πορεία ανάπτυξης και ανάκαμψης.

Όσον αφορά το όραμα, υπάρχει ένα πολύ συγκεκριμένο όραμα που διέπει αυτό τον προϋπολογισμό. Είναι ένα όραμα που λέγαμε και πριν αρκετά χρόνια και φάνταζε κάτι το πολύ απρόσιτο. Kατʼ αρχάς, να επανακτήσουμε την αξιοπιστία της κυπριακής οικονομίας. Την έχουμε επανακτήσει. Θέλαμε να νοικοκυρέψουμε τα δημόσια οικονομικά, τα έχουμε νοικοκυρέψει, με όλους τους κινδύνους που πάντοτε θα υπάρχουν στην οικονομία. Τα τελευταία χρόνια, μέσω του κρατικού προϋπολογισμού και της ευρύτερης πολιτικής της Κυβέρνησης, έχουμε καταφέρει περίπου 45 αναβαθμίσεις από τους οίκους, τους πιο αυστηρούς κριτές, που μας οδήγησαν σε εννέα βαθμίδες περισσότερες στην πιστοληπτική μας ικανότητα. Αυτό είναι ένα όραμα. Παράλληλα, το όραμα συμπληρώνεται με μεταρρυθμιστικές τομές. Πρέπει να πω ότι και στον ίδιο τον προϋπολογισμό, πέραν των επιμέρους μεταρρυθμιστικών δράσεων που έχει το κάθε υπουργείο, προβλέπεται η ενίσχυση της έρευνας και της καινοτομίας και η δημιουργία υφυπουργείου καινοτομίας και ψηφιακής έρευνας, ούτως ώστε να υπάρχει και εκείνο το θεσμικό πλαίσιο το οποίο θα πάρει τη χώρα μπροστά όσον αφορά τα θέματα της καινοτομίας. Προβλέπεται η δημιουργία επενδυτικού ταμείου για παροχή χρηματοδότησης κεφαλαίου σε καινοτόμες επιχειρήσεις. Προβλέπεται η ανάπτυξη εφαρμογών και τεχνολογιών blockchains. Είναι η στρατηγική του Τροόδους. Προβλέπονται πάρα πολλά κονδύλια για ψηφιοποίηση και μηχανογράφηση. Ειδικά για το Υπουργείο Εσωτερικών είναι 30.000.000. Προβλέπεται μηχανογραφικό σύστημα στο Τμήμα Φορολογίας. Αυτό το όραμα συμπληρώνεται και με αύξηση του κοινωνικού κράτους. Μέσω του προϋπολογισμού θα δούμε και την αύξηση των δαπανών για την υγεία για να κτίσουμε ένα σύγχρονο κοινωνικό κράτος. Πρέπει όμως να υπάρχει και δημοσιονομική πειθαρχία, η οποία δεν θα διακινδυνεύσει τη χώρα στο να αποκλίνει από μια σωστή πορεία. Αυτό είναι ένα όραμα συνέπειας και μεταρρύθμισης το οποίο διέπεται και από τις ευρύτερες κυβερνητικές πολιτικές, αλλά και μέσα από τον κυβερνητικό προϋπολογισμό. Τώρα, αν υπάρχουν και άλλες προσεγγίσεις, θα τις δούμε και σε συνεργασία με τα κόμματα. Τον Ιανουάριο θα κάνω και εγώ επαφές. Θα δω τους αρχηγούς όλων των κομμάτων και θα είμαι στη διάθεση όλων να συζητήσουμε.

Ερώτηση: Έχετε σημειώσει κάποιες εισηγήσεις;

Απάντηση: Επιμέρους έχουν ακουστεί κάποιες απόψεις αλλά οι περισσότερες κριτικές ήταν σε πιο γενικό πλαίσιο. Η εισήγηση του κ. Αβέρωφ Νεοφύτου για φορολογική μεταρρύθμιση είναι μια γενική εισήγηση την οποία θα δούμε. Πάντοτε μπορούμε να λάβουμε μέτρα για φορολογική μεταρρύθμιση. Στην ομιλία μου στον προϋπολογισμό είχα αναφερθεί και στο ότι θʼ αρχίσει δημόσια διαβούλευση για πράσινη φορολογία. Είναι κάτι που θα εκσυγχρονίσει την πολιτεία και το φορολογικό μας σύστημα με σύγχρονες προσεγγίσεις. Επίσης, στον προϋπολογισμό προβλέπεται και αύξηση του αφορολογητέου εισοδήματος από το 1/6 στο 1/5 όταν γίνονται εξοικονομήσεις σε ταμεία ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης ή πρόνοιας ή συντάξεων.

Ερώτηση: Πριν μια εβδομάδα η Ολομέλεια ψήφισε το νομοσχέδιο που προβλέπει αύξηση περιθωρίου για φορολογική έκπτωση από το 1/6 στο 1/5 του φορολογητέου εισοδήματος. Γιʼ αυτό το θέμα μιλάτε;

Απάντηση: Ναι. Είναι μια πάρα πολύ σημαντική μεταρρύθμιση. Είναι μια φοροελάφρυνση που μπορούμε να την πράξουμε ακριβώς λόγω της υγιούς κατάστασης των δημόσιων οικονομικών. Επίσης, εξυπηρετεί και έναν άλλο ρόλο: πέραν της φοροελάφρυνσης, αυξάνει το διαθέσιμο εισόδημα του πολίτη. Είναι γιʼ αυτούς που αποφασίζουν να επενδύσουν στα πιο πάνω ταμεία. Πέραν αυτού, διορθώνει και μια άλλη στρέβλωση στην οικονομία: οι εξοικονομήσεις είναι πιο χαμηλές από αυτές που θα έπρεπε, με αποτέλεσμα να τίθενται μακροπρόθεσμα κάποια ρίσκα. Αυτές οι τομές μπορούν να γίνουν μόνο όταν υπάρχει μια υγιής κατάσταση στα δημόσια οικονομικά και όταν δεν δρούμε αποσπασματικά. Σʼ αυτό το πλαίσιο μπορούμε να δούμε και περαιτέρω φορολογικές μεταρρυθμίσεις.

Ερώτηση: Σʼ αυτά τα ποσά θα περιλαμβάνονται και οι αποκοπές για το ΓεΣΥ και αποταμιευτικά σχέδια και ασφαλιστικά σχέδια άλλου είδους, υγείας, κλπ;

Απάντηση: Είναι για σχέδια – ταμεία προνοίας, ταμεία συντάξεων – πέραν των υποχρεωτικών περικοπών που έχει το κράτος στα δικά του τα ταμεία.

Ερώτηση: Τι γίνεται με τις επικείμενες αποφάσεις των δικαστηρίων για τις αποκοπές των δημόσιων υπαλλήλων;

Απάντηση: Δεν έχω απόλυτη γνώση, αλλά νομίζω η απόφαση θα βγει τους επόμενους μήνες.

Ερώτηση: Υπάρχουν κίνδυνοι για τα δημοσιονομικά λόγω ΓεΣΥ και θα υπάρξει πολιτική λιτότητα στα κονδύλια για την υγεία;

Απάντηση: Σίγουρα το δεύτερο δεν είναι αλήθεια. Πολιτική λιτότητα με αύξηση των προϋπολογισμών του Υπουργείου Υγείας κατά 50% δυσκολεύομαι πραγματικά να το κατανοήσω. Ο Υπουργός Υγείας έχει εκδώσει δική του ανακοίνωση όπου εξήγησε τί  είναι αυτές οι δαπάνες και πού πηγαίνουν διότι η Κυβέρνηση πήρε τη συνειδητή απόφαση να στηρίξει τον τομέα της υγείας, το ΓεΣΥ και τα κρατικά νοσηλευτήρια. Αυτό αντικατοπτρίζεται και μέσα από την αύξηση των δαπανών. Αυτές οι δαπάνες αγγίζουν το ένα δισεκατομύριο ευρώ και ήταν περισσότερα από ποτέ.

Όσον αφορά τους δημοσιονομικούς κινδύνους: έχει επισημανθεί ότι εδώ έχουμε ένα νομοσχέδιο που ψήφισε ομόφωνα η Βουλή και στην καλή της θέληση η πολιτεία και η Κυβέρνηση είπαν ότι οι όποιοι ελλειμματικοί προϋπολογισμοί πρέπει να δώσουν μια σχετικά ικανοποιητική περίοδο πέντε χρόνων, ώστε να καλύπτονται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Από εκεί και πέρα, θα μπουν λεφτά από τον κρατικό προϋπολογισμό αλλά σίγουρα – όπως και για κάθε μεταρρύθμιση/πολιτική – πρέπει να υπάρχει βιωσιμότητα. Γιʼ αυτή τη βιωσιμότητα το Υπουργείο Υγείας, ο ΟΚΥΠΥ και ο ΟΑΥ αναλαμβάνουν τα δικά τους μέτρα και βάζουν τις δικές τους ασφαλιστικές δικλείδες, όπως βλέπετε ότι συμβαίνει και στο δημόσιο διάλογο. Θέλω να πιστεύω ότι παρά τους δημοσιονομικούς κινδύνους που υπάρχουν από αυτό το πράγμα, στο τέλος θα ληφθούν εκείνα τα μέτρα τα οποία θα διασφαλίσουν την οικονομική βιωσιμότητα.

Ερώτηση: Χρειάζονται δηλαδή κάποια μέτρα;

Απάντηση: Δεν μιλώ για δημοσιονομικά μέτρα. Μιλώ για όλες εκείνες τις μεταρρυθμίσεις που κάνει ο ΟΚΥΠΥ, τις ασφαλιστικές δικλείδες που θέτει ο ΟΑΥ και την ευρύτερη πολιτική του Υπουργείου Υγείας.

Eρώτηση: Τι έγινε στη σύσκεψη για την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών;

Απάντηση: Έχουν εκφραστεί κάποιες ανησυχίες, έχουν απαντηθεί σε κάποιο βαθμό κάποιες δηλώσεις από το Υπουργέιο Υγείας και από τον ΟΑΥ, περισσότερα δεν γνωρίζω 

Ερώτηση: Τα σταυρώματα κονδυλίων σας προβληματίζουν;

Απάντηση: Όχι. Ενδεχομένως να δημιουργούν κάποια προβλήματα αλλά δεν αλλοιώνουν την ουσία του προϋπολογισμού. Είναι μια πρακτική που καθιερώθηκε τα τελευταία χρόνια. Τα κονδύλια αυτά δεν απορρίπτονται. Απλώς θα πρέπει να δοθούν, στο πλαίσιο κοινοβουλευτικού ελέγχου, κάποιες εξηγήσεις. Υπάρχει μια διαδικασία για να δοθεί αυτή η έγκριση. Αυτό δημιουργεί έναν διοικητικό φόρτο αλλά είναι στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων κοινοβουλευτικού ελέγχου της Βουλής.

Ερώτηση: Εντούτοις, το κονδύλι για την υπηρεσία της επιθεώρησης εργασίας το έκοψαν, έτσι δεν είναι;

Απάντηση: Εκεί νομίζω εκκρεμεί και η νομοθεσία. Λογικά πρέπει ενδεχομένως να υπάρχει συνέχεια με τη νομοθεσία.

Ερώτηση: Τι γίνεται με το σχέδιο ΕΣΤΙΑ αφού βάσει των αιτήσεων που υπάρχουν μόνο το ένα τέταρτο θα απορροφηθεί;

Απάντηση: Όποια ποσά δεν καλυφθούν από οποιοδήποτε κεφάλαιο του κρατικού προϋπολογισμού επιστρέφουν στο πάγιο ταμείο του κράτους. To όραμα πάντως του προϋπολογισμού είναι η αξιοπιστία, η συνέπεια, υγιή δημόσια οικονομικά, να διατηρήσουμε ψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης – σημειώστε ότι έχουμε από τους πιο ψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης τα τελευταία χρόνια στην ΕΕ – και παράλληλα να μπορούμε μέσω του αποθέματός μας να κάνουμε τις κοινωνικά ωφέλιμες πολιτικές, είτε αφορούν το κοινωνικό κράτος, είτε την υγεία, είτε τις κοινωνικές παροχές είτε να δώσουμε ώθηση σε μεταρρυθμίσεις για τις οποίες περιλαμβάνονται και πρόνοιες στον κρατικό προϋπολογισμό. Έτσι, εγώ θα έλεγα ότι το δίπτυχο υγιούς οικονομίας και ανάπτυξης μαζί με τις μεταρρυθμίσεις είναι αυτό το όραμα που πρέπει να υπάρχει στις οικονομικές πολιτικές των ευρωπαϊκών χωρών.

(ΝΝ/ΕΚ/ΕΙ)