Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

12-12-2019 14:13

Αποτελέσματα έρευνας χρήσης τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών στα νοικοκυριά 2019

Χρήση Διαδικτύου

Κατά το 2019 παρατηρήθηκε αύξηση της πρόσβασης στο Διαδίκτυο από τα νοικοκυριά όπου το ποσοστό έφτασε στο 89,6% σε σχέση με 86,2% το 2018. (Πίνακας 1)

Το 85,5% των ατόμων ηλικίας 16-74 είναι συχνοί χρήστες του Διαδικτύου αφού το χρησιμοποιούν τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα. Όλα τα άτομα ηλικίας 16–24 (100,0%) χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο μία φορά την εβδομάδα. Το ποσοστό αυτό μειώνεται σημαντικά με την αύξηση της ηλικίας, το οποίο όμως στα άτομα ηλικίας 65–74 η χρήση του Διαδικτύου έχει αυξηθεί στο 44,3% το 2019 σε σχέση με 37,5% το 2018. Τα άτομα με υψηλό επίπεδο μόρφωσης χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο συχνότερα (97,3%) από τα άτομα  με χαμηλό επίπεδο μόρφωσης (55,7%). (Διάγραμμα 1)

 

Οι πιο δημοφιλείς δραστηριότητες στο Διαδίκτυο είναι οι ακόλουθες: η χρήση άμεσων μηνυμάτων (88,6%), το τηλεφώνημα μέσω διαδικτύου/τηλεφώνημα με εικόνα (με κάμερα) μέσω Διαδικτύου (84,0%), η συμμετοχή σε κοινωνικά δίκτυα (83,3%), η αναζήτηση πληροφοριών για προϊόντα και υπηρεσίες (83,2%) και η ανάγνωση ειδήσεων/εφημερίδων/περιοδικών (81,9%). (Πίνακας 2)

Tο 91,6% των ατόμων που χρησιμοποίησαν το Διαδίκτυο κατά το πρώτο τρίμηνο του 2019 χρησιμοποίησαν κινητό ή έξυπνο τηλέφωνο (smart phone) για να έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο μακριά από το σπίτι ή την εργασία, το 26,1% χρησιμοποίησαν φορητό υπολογιστή (laptop) και το 19,6% υπολογιστή με οθόνη αφής (tablet). (Πίνακας 2)

Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση

Σε σύγκριση με το 2018, το ποσοστό των ατόμων ηλικίας 16–74 χρονών που χρησιμοποίησαν το Διαδίκτυο για επαφή με τις Δημόσιες Αρχές / Υπηρεσίες το 2019 αυξήθηκε από 41,7% σε 50,3%. Αυτό οφείλεται στην αύξηση των ατόμων που χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο για τη λήψη πληροφοριών από τις ιστοσελίδες των δημόσιων αρχών (από 38,7% σε 48,3%), το κατέβασμα/εκτύπωση επίσημων εντύπων (από 27,4% σε 37,1%) και την υποβολή συμπληρωμένων εγγράφων (από 26,1% σε 33,9%). (Πίνακας 3)

Ηλεκτρονικό Εμπόριο

Το ποσοστό των ατόμων ηλικίας 16-74 που πραγματοποίησαν αγορές μέσω Διαδικτύου κατά το πρώτο τρίμηνο του 2019 σημείωσε σημαντική αύξηση αφού ανήλθε στο 36,2% σε σύγκριση με 23,3% την αντίστοιχη περίοδο του περσινού χρόνου. (Διάγραμμα 2)

 

Τα κυριότερα προϊόντα ή υπηρεσίες που αγοράστηκαν/παραγγέλθηκαν αφορούσαν τα εξής: είδη ένδυσης και αθλητικά είδη (66,2%), διευθετήσεις για ταξίδια όπως εισιτήρια και ενοικίαση αυτοκινήτου (54,6%) και διαμονή για διακοπές (51,7%). (Πίνακας 4)

Ανάμεσα στα άτομα ηλικίας 16–74 που παράγγειλαν ή αγόρασαν προϊόντα ή υπηρεσίες κατά την περίοδο Απριλίου 2018 - Μαρτίου 2019, το 84,6% αγόρασε από πωλητές χωρών της ΕΕ, το 44,2% αγόρασε από πωλητές από τον υπόλοιπο κόσμο και το 45,1% αγόρασε από ντόπιους Κύπριους πωλητές. Το 38,9% των ατόμων αυτών έκαναν αγορές για προϊόντα/υπηρεσίες αξίας μεταξύ 100 – 500 ευρώ. (Πίνακας 4)

Πίνακας 1

       

Υπολογιστής/ Διαδίκτυο στην Κατοικία (% Νοικοκυριών)

2016

2017

2018

2019

 Προσωπικός Υπολογιστής

71,5

75,9

78,7

74,8

  Κατά Είδος:

       

     Yπολογιστής Γραφείου

20,5

20,3

20,1

21,0

     Φορητός Υπολογιστής

62,6

65,0

68,5

64,9

     Υπολογιστής με οθόνη αφής

40,3

45,9

44,2

44,3

  Κατά Σύνθεση Νοικοκυριού:

       

     Mε εξαρτώμενα παιδιά

93,7

94,9

93,3

90,7

     Χωρίς εξαρτώμενα παιδιά

63,0

68,5

72,0

68,2

Πρόσβαση στο Διαδίκτυο από την Κατοικία

74,4

79,4

86,2

89,6

 

 

 

 

 

 

 

 

Πίνακας 2

       

Χρήση Διαδικτύου

2016

2017

2018

2019

% Ατόμων που Χρησιμοποίησαν το Διαδίκτυο (1ο Τρίμηνο του έτους)

75,9

80,7

84,4

86,1

Κυριότερες Δραστηριότητες στο Διαδίκτυο

       

  Χρήση άμεσων μηνυμάτων

88,6

Τηλεφώνημα μέσω Διαδικτύου/ τηλεφώνημα με εικόνα (με κάμερα) μέσω Διαδικτύου

71,8

70,0

74,4

84,0

Συμμετοχή σε κοινωνικά δίκτυα

79,0

78,1

81,7

83,3

Αναζήτηση πληροφοριών για προϊόντα ή υπηρεσίες

81,1

76,1

85,1

83,2

Ανάγνωση online ειδήσεων/εφημερίδων/περιοδικών

73,2

79,9

81,9

 

 

 

 

 

 

 

 

Πρόσβαση στο Διαδίκτυο Μακριά από το Σπίτι

       

  Κινητό/Έξυπνο τηλέφωνο (smart phone) 

78,5

84,6

87,5

91,6

  Φορητός Υπολογιστής

16,7

26,1

  Υπολογιστής με οθόνη αφής

11,6

19,6

Φορητός Υπολογιστής/ Υπολογιστής με οθόνη αφής

29,5

21,2

...Μη διαθέσιμα στοιχεία

       

 

 

 

 

 

Πίνακας 3

       

Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση

2016

2017

2018

2019

% Ατόμων που είχαν οποιαδήποτε συναλλαγή μέσω Διαδικτύου με Δημόσιες Αρχές/Υπηρεσίες (% επί του συνόλου των ατόμων)

38,4

42,3

41,7

50,3

Λήψη πληροφοριών από ιστοσελίδες δημοσίων υπηρεσιών

36,1

39,9

38,7

48,3

''Κατέβασμα'' (download)/εκτύπωση αιτήσεων, βεβαιώσεων, πιστοποιητικών

27,8

31,1

27,4

37,1

   Υποβολή (online) συμπληρωμένων εγγράφων

22,1

24,4

26,1

33,9

Πίνακας 4

       

Αγορές/Παραγγελίες Μέσω Διαδικτύου

2016

2017

2018

2019

% Ατόμων που Αγόρασαν/Παράγγειλαν Προϊόντα ή Υπηρεσίες (1ο τρίμηνο του έτους)

22,1

24,4

23,3

36,2

Κυριότερα Προϊόντα και Υπηρεσίες  (% επί των ατόμων που αγόρασαν/παράγγειλαν προϊόντα ή υπηρεσίες κατά την περίοδο Απριλίου του προηγούμενου έτους – Μαρτίου έτους αναφοράς)

Είδη ένδυσης, αθλητικά είδη

52,6

54,4

56,3

66,2

Άλλες διευθετήσεις για ταξίδια (εισιτήρια, ενοικίαση αυτοκινήτου κ.λπ.)

49,8

48,1

51,3

54,6

Διαμονή για διακοπές

40,9

38,1

46,7

51,8

Εισιτήρια για εκδηλώσεις

9,4

12,0

16,5

19,4

Είδη νοικοκυριού

11,7

14,4

11,0

17,3

Εξοπλισμό Ηλεκτρονικού Υπολογιστή

17,3

14,7

9,5

15,5

 

Xώρα Προέλευσης Πωλητών

       

  Πωλητές από χώρες της Ε.Ε.

81,5

82,4

82,9

84,6

  Πωλητές από τον υπόλοιπο κόσμο

42,5

39,4

35,8

44,2

  Πωλητές από την Κύπρο

31,7

27,3

34,6

45,1

Ποσά που Ξόδεψαν ανά Κατηγορία

       

  €100 έως και λιγότερο από €500

38,6

38,3

41,1

38,9

  €50 έως και λιγότερο από €100

22,8

23,0

24,3

25,1

Λιγότερο από €50

21,0

27,0

18,2

17,4

 

 

 

 

 

 

Μεθοδολογικές πληροφορίες

Σκοπός

Σκοπός της έρευνας είναι η συλλογή στοιχείων για την πρόσβαση των νοικοκυριών σε επιλεγμένες Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών, τη χρήση του Διαδικτύου, την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση, το Ηλεκτρονικό Εμπόριο μέσω Διαδικτύου, τις Ηλεκτρονικές Δεξιότητες και την Ασφάλεια στο Διαδίκτυο.

Κάλυψη

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε κατά την περίοδο Απριλίου -  Αυγούστου 2019 και κάλυψε 1.824 νοικοκυριά και 3.860 άτομα μεταξύ ηλικιών 16 – 74 χρονών. Η έρευνα καλύπτει όλες της ελεύθερες περιοχές της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Δειγματοληψία

Το πλαίσιο δειγματοληψίας που χρησιμοποιήθηκε για την επιλογή του δείγματος ήταν η Απογραφή Πληθυσμού 2011, με ημερομηνία αναφοράς την 1ηΟκτωβρίου 2011. Οι μονάδες που περιλαμβάνονται σε αυτό είναι νοικοκυριά. Επαρχίες, δήμοι, ενορίες, διευθύνσεις, αριθμός ατόμων, τηλέφωνα επίσης συμπεριλαμβάνονται για κάθε νοικοκυριό. Αυτό το δειγματοληπτικό πλαίσιο που πάρθηκε από την απογραφή του 2011 επικαιροποιήθηκε κατά διαστήματα με στοιχεία που πήραμε από την Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου. 

Η επιλογή στις αστικές περιοχές έγινε με τη χρήση απλού συστηματικού τυχαίου δείγματος (ένα στάδιο δείγματος). Στις αγροτικές περιοχές διεξήχθη σε δύο στάδια: τα χωριά κάθε επαρχίας θεωρήθηκαν ως Αρχικές Μονάδες Δειγματοληψίας και τα νοικοκυριά ως Τελικές Μονάδες Δειγματοληψίας. Γειτονικά χωριά με μικρό αριθμό νοικοκυριών ενώθηκαν με σκοπό να δημιουργήσουν συμπλέγματα με τον ελάχιστο αριθμό νοικοκυριών που απαιτούνται.  Το δείγμα των χωριών επιλέγηκε τυχαία με Πιθανότητα Ανάλογη του Μεγέθους (Probability proportional to size, p.p.s.). Ορισμένα χωριά είναι μεγάλα και επομένως η πιθανότητα επιλογής τους είναι ίση με 1.  Ακολούθως, έγινε απλή τυχαία δειγματοληψία νοικοκυριών από κάθε χωριό.

Όλα τα άτομα, ηλικίας 16-74, των ερωτηθέντων νοικοκυριών συμπεριλήφθηκαν στο δείγμα.

Συλλογή δεδομένων

Η συλλογή των δεδομένων έγινε με προσωπική συνέντευξη με όλα τα άτομα του νοικοκυριού ηλικίας 16-74 χρονών. Σε περίπτωση απουσίας ενός ατόμου, κάποιο άλλο μέλος του νοικοκυριού που γνώριζε απάντησε το ερωτηματολόγιο.

Περίοδος αναφοράς

Τα στοιχεία αφορούν το πρώτο τρίμηνο του 2019, εκτός αν αναφέρεται διαφορετικά.

Ορισμοί

Ηλεκτρονικό Eμπόριομε τον όρο ηλεκτρονικό εμπόριο εννοούμε την αγορά αγαθών και υπηρεσιών από το Διαδίκτυο για προσωπική χρήση μέσω οποιασδήποτε συσκευής.  Οι αγορές αναφέρονται στην παραγγελία αγαθών ή υπηρεσιών για τις οποίες απαιτείται πληρωμή η οποία δεν χρειάζεται να είναι διαδικτυακή (online payment). Εξαιρούνται οι παραγγελίες μέσω δακτυλογραφημένων e-mails, SMS ή MMS.                                                                                                                                                                       

Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση: Με τον όρο ηλεκτρονική διακυβέρνηση εννοούμε την ηλεκτρονική επικοινωνία μέσω Διαδικτύου με τις δημόσιες αρχές και κάποιες δημόσιες υπηρεσίες. Εξαιρείται η επικοινωνία μέσω δακτυλογραφημένων e-mails.

Χρήση Διαδικτύου: με τον όρο χρήση Διαδικτύου εννοούμε τη δυνατότητα να συνδεθεί κάποιος στο Διαδίκτυο μέσω οποιασδήποτε συσκευής: υπολογιστή γραφείου (desktop), φορητoύ υπολογιστή (laptop), netbook, υπολογιστή με οθόνη αφής (tablet), συμπεριλαμβανομένων κινητών τηλεφώνων και smart phones, κονσόλες παιχνιδιών, συσκευή ανάγνωσης ψηφιακών βιβλίων.

Για περισσότερες πληροφορίες:

Αποτελέσματα Έρευνας – Έρευνα Χρήσης Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στα Νοικοκυριά, 2019

Ιστότοπος Στατιστικής Υπηρεσίας, υπόθεμα Κοινωνία της Πληροφορίας Πληροφοριακό Γράφημα (infographic)

Επικοινωνία

Αντρέας Χαραλάμπους: Τηλ:+35726804436, Ηλ. Ταχ.: ancharalambous@cystat.mof.gov.cy

Ελένη Χριστοδουλίδου: Τηλ:+35722602142, Ηλ. Ταχ.: echristodoulidou@cystat.mof.gov.cy

(ΑΧ)