Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

29-06-2022 18:34

Χαιρετισμός Υπουργού Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας κ. Πρόδρομου Προδρόμου στην τελετή βράβευσης των ομάδων που διακρίθηκαν στον Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό Στατιστικής

Χαίρομαι που είμαι μαζί σας, τώρα που έφτασε η ώρα να συγχαρούμε και να βραβεύσουμε τους μαθητές και τις μαθήτριες που διακρίθηκαν στον διαγωνισμό Στατιστικής, όπως και τους/τις εκπαιδευτικούς που τους πλαισίωσαν, στήριξαν και καθοδήγησαν και σήμερα ανταμείβονται οι προσπάθειές τους.

Στη σύγχρονη κοινωνία, η οποία όλο και περισσότερο βασίζεται στη γνώση, για την ευημερία και την πρόοδο των πολιτών -αλλά και γι’ αυτή την επιβίωσή τους κάποτε- είναι απαραίτητες δεξιότητες χειρισμού της πληροφορίας. Χρειάζονται ικανότητες ανάλυσης, ερμηνείας και επικοινωνίας πληροφοριών από δεδομένα. Στον σημερινό κόσμο, ολοένα και περισσότερες πληροφορίες είναι διαθέσιμες σε όλα τα πεδία και μάλιστα γίνονται προσβάσιμες με τον πιο εύκολο και άμεσο τρόπο χάρη στις σύγχρονες ψηφιακές και άλλες τεχνολογίες. Αυτός όμως ο όγκος πληροφοριών, εφ’ εαυτού όχι μόνο μπορεί να μην σημαίνει κάτι, αλλά κάποτε μπορεί να οδηγεί και σε σύγχυση ή και παρερμηνείες. Γι’ αυτό τον λόγο αποκτά ζωτική σημασία η επεξεργασία και η ανάλυση τους.

Οι στατιστικές έννοιες τείνουν να καταλαμβάνουν όλο και πιο σημαντικό ρόλο στα προγράμματα σπουδών των Μαθηματικών, σε όλο τον ανεπτυγμένο κόσμο. Σύμφωνα με το National Council of Teachers of Mathematics, η στατιστική εκπαίδευση γίνεται το επίκεντρο των μεταρρυθμιστών στη μαθηματική εκπαίδευση, ως ζωτικής σημασίας πτυχή της εκπαίδευσης των πολιτών σε δημοκρατικές κοινωνίες (NCTM 2000).

Σε αυτό το πλαίσιο, προκύπτει και ρητά διατυπώνεται τα τελευταία χρόνια η ανάγκη για καλλιέργεια, μέσα από τα σχολεία, και ιδιαίτερα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, του στατιστικού συλλογισμού (statistical reasoning). Στην εποχή μας που η διεπιστημονική προσέγγιση έχει γίνει κανόνας, όχι μόνο στην εκπαίδευση, αλλά και ευρύτερα, γίνεται επίσης αντιληπτό ότι τα Μαθηματικά και η Στατιστική ιδιαίτερα δεν είναι απλώς ο πολύτιμος μαθηματικός λογισμός, αλλά μια ολόκληρη κουλτούρα και φιλοσοφία, ένας τρόπος σκέψης και λογισμού που συμβάλλει στην πνευματική συγκρότηση των ανθρώπων. Είναι γι’ αυτό τον λόγο που δεν αντιμετωπίζουμε πλέον τη Στατιστική μόνο ως ένα χωριστό και στεγανό χώρο γνώσης και τεχνικών μεθόδων, αλλά ως ένα συστατικό της διαμόρφωσης της φυσιογνωμίας ενός ευπαίδευτου νέου, με τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες.

Στην επιστήμη, την τεχνολογία και την καθημερινή ζωή η αβεβαιότητα είναι δεδομένη. Επιγραμματικά θα έλεγε κανείς ότι το μόνο βέβαιο είναι η αβεβαιότητα. Ο χειρισμός και η προσπέλαση της αβεβαιότητας, που βρίσκεται στο επίκεντρο της μαθηματικής ανάλυσης, είναι και το ζητούμενο για την αντιμετώπιση πολλών καίριων ερωτημάτων ή και προβληματικών καταστάσεων. Η θεωρία των πιθανοτήτων και η Στατιστική καθώς και τεχνικές αναπαράστασης και περιγραφής δεδομένων έχουν καθιερωθεί για την αντιμετώπισή της. Με το σκεπτικό αυτό, η διεθνής έρευνα PISA περιγράφει την ανάγκη για διεύρυνση του μαθηματικού συλλογισμού, με τρόπο που να περιλαμβάνει τον στοχαστικό λογισμό και την ανάγκη ο πολίτης του αύριο να λαμβάνει αποφάσεις σε περιβάλλον αβεβαιότητας ή κάτω από περιορισμούς και προαπαιτούμενα. Η Επιστήμη των Δεδομένων -η διαχείριση/ανάλυση των data- έχει γίνει στις μέρες μας ένα σημαντικό πεδίο στο οποίο πρέπει να επενδύσουμε. Ψες, στην τελετή αποφοίτησης της Σχολής Θετικών και Εφαρμοσμένων Επιστημών του Πανεπιστημίου Κύπρου, ο Πρύτανης κ. Τάσος Χριστοφίδης υπογράμμισε ιδιαίτερα τη σημασία της στατιστικής ανάλυσης και οι επισημάνσεις του με βρίσκουν απολύτως σύμφωνο. Θέλω μάλιστα να διευκρινίσω εδώ αυτές οι επισημάνσεις δεν έγιναν μόνο, όπως θα ήταν εύλογο και αναμενόμενο από έναν Καθηγητή Στατιστικής και Πρόεδρο της Στατιστικής Εταιρείας, αλλά έχουν βάση προερχόμενες από έναν Πρύτανη Πανεπιστημίου που έχει μπροστά του τη συνολική εικόνα και τις τάσεις που διαμορφώνονται στον χώρο της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης διεθνώς.  

Με αυτά τα δεδομένα, λοιπόν, το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΠΑΝ) έχει στηρίξει από την πρώτη στιγμή και θα συνεχίσει να στηρίζει, ως συνδιοργανωτής, μαζί με το Πανεπιστήμιο Κύπρου και αργότερα την Στατιστική Εταιρεία Κύπρου, τον Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό Στατιστικής (European Statistical Competition).

Πρέπει ακόμα να διευκρινίσω ότι ο διαγωνισμός αποτελεί ιδέα της EUROSTAT και προωθεί με τον καλύτερο τρόπο  τη στατιστική παιδεία. Συμβάλλει επίσης στη διάχυση της γνώσης για τις έγκυρες στατιστικές πηγές και την αύξηση του ενδιαφέροντος για τις επίσημες στατιστικές, Κύπρου και Ευρώπης, ανάμεσα σε μαθητές, μαθήτριες και καθηγητές, καθηγήτριες.

Μέσα από τις τρεις φάσεις του που διαρκούν περίπου όσο το σχολικό έτος στο σύνολό του, ο διαγωνισμός, για δεύτερη συνεχή χρονιά, είχε να αντιμετωπίσει τις αντιξοότητες και τους περιορισμούς εξαιτίας της πανδημίας. Αυτό δίνει μάλιστα μεγαλύτερη αξία στην προθυμία και τη συμμετοχή των παιδιών. Παρά την πανδημία, λοιπόν, η συμμετοχή ήταν αθρόα. Εκφράζω επομένως εκ μέρους των συνδιοργανωτών την ικανοποίηση μας διότι είχαμε φέτος 77 ομάδες από 37 δημόσια και ιδιωτικά σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Συνολικά συμμετείχαν 225 μαθητές και μαθήτριες και 74 εκπαιδευτικοί. Ενώ στο επίπεδο του ευρωπαϊκού διαγωνισμού φέτος ήταν η πέμπτη συμμετοχή της Κύπρου, όπου και καταγράφηκαν δύο φορές διακρίσεις.

Ως Υπουργείο Παιδείας, νοιώθουμε την ανάγκη να συγχαρούμε όλους όσοι εργάστηκαν για την επιτυχία του φετινού διαγωνισμού. Ταυτόχρονα, θέλουμε να διαβεβαιώσουμε ότι θα συνεχιστεί η αγαστή συνεργασία που έχει αναπτυχθεί εδώ και πέντε χρόνια ανάμεσα στο ΥΠΠΑΝ, τη Στατιστική Υπηρεσία και το Πανεπιστήμιο Κύπρου για τη διοργάνωση του Ευρωπαϊκού Διαγωνισμού Στατιστικής. Η ανάπτυξη του Στατιστικού Αλφαβητισμού ανάμεσα στους μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αποτελεί πλέον μια από τις προτεραιότητες μας. Εξάλλου, θα πρέπει να υπογραμμίσω ότι η εκπαίδευση στη Στατιστική θα βοηθήσει στην προσπάθεια Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού για την οποία δίνεται επίσης έμφαση, όπως δείχνει και η χθεσινή απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για την έγκριση και εφαρμογή της σχετικής Εθνικής Στρατηγικής, σύμφωνα με πρόταση που υποβλήθηκε από την αρμόδια επιτροπή στην οποία, μαζί με το Υπουργείο Οικονομικών, την Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου και άλλους εταίρους, συμμετέχει και το Υπουργείο Παιδείας.

Κλείνοντας, θέλω για άλλη μια φορά να συγχαρώ τα σχολεία, τους εκπαιδευτικούς και τις ομάδες που διακρίθηκαν στην εθνική φάση του διαγωνισμού και αντιπροσώπευσαν επάξια την Κύπρο στην Ευρώπη.

(ΜΓ)