Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

22-03-2024 16:49

Τέταρτη συνεδρία του Συμβουλίου Μεταφορών υπό την προεδρία του Υπουργού Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων κ. Αλέξη Βαφεάδη

 Προκλήσεις που θα αντιμετωπίσει η Κύπρος με το σύστημα εμπορίας ρύπων στη ναυτιλία (ETS Maritime) στο πλαίσιο του νομοθετικού πακέτου «Fit For 55-EU ETS»

Συνήλθε χθες Πέμπτη, 21 Μαρτίου 2024, υπό την προεδρία του Υπουργού Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων κ. Αλέξη Βαφεάδη, το Συμβούλιο Μεταφορών στην παρουσία της Υφυπουργού Ναυτιλίας κας Μαρίνας Χατζημανώλη με συμμετοχή εκπροσώπων από το Κυπριακό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο (ΚΕΒΕ), την Ομοσπονδία Εργοδοτών και Βιομηχάνων (ΟΕΒ), το Επιστημονικό Τεχνικό Επιμελητήριο Κύπρου (ΕΤΕΚ), το Πανεπιστήμιο Κύπρου, το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο και τον Σύλλογο Συγκοινωνιολόγων, υπό την παρουσία του Γενικού Διευθυντή του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, του Γενικού Διευθυντή του Υφυπουργείου Ναυτιλίας, καθώς και στελεχών και αρμόδιων λειτουργών από το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, το Τμήμα Περιβάλλοντος, το Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο, τον Σύνδεσμο Ναυτικών Πρακτόρων Κύπρου και την Κυπριακή Ένωση Πλοιοκτητών.

Μετά το πέρας της συνεδρίας, ο κ. Βαφεάδης προέβη στην ακόλουθη δήλωση: «Σε συνεδρία του Συμβουλίου Μεταφορών σήμερα συζητήσαμε τις επιδράσεις που θα έχουμε ως αποτέλεσμα της εφαρμογής της φορολογίας άνθρακα στα καύσιμα και τα προβλήματα που δημιουργούνται. Ουσιαστικά έχουμε συζητήσει πώς αυξάνεται το κόστος στον καταναλωτή από αυτή τη φορολογία, εν όψει συμμετοχής του Υπουργού Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων στις αρχές Απριλίου σε συνεδρία των Υπουργών Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Παράλληλα θα γίνει και μια επιπρόσθετη συνεδρία με τους Υπουργούς Μεταφορών επτά άλλων χωρών που επηρεάζονται ουσιαστικά από αυτή τη φορολογία, ιδιαίτερα λόγω της κοντινής απόστασης με άλλα λιμάνια, όπως για παράδειγμα της Βόρειας Αφρικής. Προσπάθεια είναι να δημιουργηθεί κοινή προσέγγιση με τον ιδιωτικό τομέα, να διαμορφωθούν τα επιχειρήματα, τα οποία πρέπει να χρησιμοποιήσουμε ως χώρα υπέρ της βελτίωσης αυτής της κατάστασης και της μείωσης του κόστους στον καταναλωτή. Η προσπάθεια θα συνεχισθεί, θα δούμε το θέμα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και θα προσπαθήσουμε, σε συνεργασία με τις άλλες χώρες, να φέρουμε ένα καλύτερο αποτέλεσμα.»

Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου, ο κ. Βαφεάδης ανέφερε ότι τα κράτη που επηρεάζονται είναι οι χώρες της Νοτίου Ευρώπης που εφάπτονται της Μεσογείου, συγκεκριμένα η Πορτογαλία, η Ισπανία, η Ιταλία, η Ελλάδα, η Γαλλία, η Μάλτα και η Κροατία.

Ερωτηθείς εάν κατέληξε το Συμβούλιο Μεταφορών σε συγκεκριμένη πρόταση κατά τη σημερινή του συνεδρία, ο κ. Υπουργός ανέφερε: «Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αναλάβει αυτές πρωτοβουλίες σχετικά με τη διαχείριση της κλιματικής αλλαγής. Ο υπόλοιπος κόσμος όμως δεν ακολουθεί με τους ίδιους ρυθμούς την προσπάθεια αυτή της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτό δημιουργεί μια διαφορά στο κόστος κάθε δραστηριότητας που μοιράζεται στους Ευρωπαίους πολίτες και ιδιαίτερα σε αυτούς που διαθέτουν λιμάνια κοντά σε τρίτες χώρες. Η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να ξεκινήσει να συζητά το θέμα αντισταθμιστικών μέτρων και επιπρόσθετα να διερευνήσει πώς μπορεί να ταυτιστεί με πολιτικές άλλων οργανισμών, όπως ο Διεθνής Οργανισμός για τη Ναυτιλία (IMO – International Maritime Organization) που καθορίζει τι γίνεται παγκόσμια. Συνεπώς, πρέπει να γίνει αυτή η συζήτηση: πώς η Ευρώπη συσχετίζεται με το τι γίνεται στον υπόλοιπο κόσμο, πώς οι προτεραιότητες που έχει η Ευρώπη δημιουργούν πρόσθετο βάρος στους πολίτες της και πώς μπορούμε να βοηθήσουμε, ούτως ώστε το κόστος αυτό να μειωθεί στο ελάχιστο.»

Σε ερώτηση δημοσιογράφου γιατί δεν επηρεάζονται από αυτή τη νέα φορολογία χώρες, όπως η Γερμανία και η Ολλανδία με μεγάλα λιμάνια, το Αμβούργο, το Ρότερνταμ, το Άμστερνταμ, ο κ. Υπουργός ανέφερε ότι επηρεάζονται όλες οι χώρες και πρόσθεσε ότι «αυτές που επηρεάζονται περισσότερο είναι αυτές που είναι κοντά σε λιμάνια άλλων ηπείρων, που δεν εφαρμόζουν αυτούς τους κανονισμούς», καθώς το κόστος των πλοίων, για να διακινηθούν στη Μεσόγειο είναι λιγότερο, αν προσεγγίζουν τα λιμάνια της Βόρειας Αφρικής, αντί για τα ευρωπαϊκά.

Στη συνέχεια, ο κ. Βαφεάδης διευκρίνισε ότι το κόστος των λιμανιών εξαρτάται από τη διαδρομή. «Για εμάς έγινε ακόμα χειρότερο», δήλωσε, «διότι είμαστε τελευταίος προορισμός, ενώ προηγουμένως ήμασταν ο πρώτος προορισμός βγαίνοντας από το Σουέζ. Άλλαξε η διαδρομή και αυτό δημιουργεί επιπρόσθετη απόσταση. Και άρα επιπρόσθετη φορολογία».

Σε παρατήρηση δημοσιογράφου ότι αυτή η νέα φορολογία ουσιαστικά πλήττει την ανταγωνιστικότητα των κυπριακών λιμανιών, ο κ. Βαφεάδης συμφώνησε και πρόσθεσε: «Και των υπόλοιπων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ουσιαστικά αυτό είναι το επιχείρημα, ότι αυξάνεται το κόστος διεξαγωγής εργασιών και συνεργασίας με τα ευρωπαϊκά λιμάνια, ενώ τα λιμάνια όλων των άλλων χωρών κρατούν τις τιμές πιο χαμηλά, και έτσι η ανταγωνιστικότητά τους αναβαθμίζεται εις βάρος των δικών μας λιμανιών.»

«Το θέμα αυτό δεν αναμένεται να επηρεάσει το κυπριακό νηολόγιο», κατέληξε ο κ. Βαφεάδης, καθώς δεν επηρεάζεται από το κόστος διαδρομής, που είναι το θέμα σήμερα.

(ΣαΠ/ΓΣ)