Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

20-09-2019 18:53

Συμμετοχή της Κύπρου στο Συμβούλιο Μεταφορών της ΕΕ, στις Βρυξέλλες

Πραγματοποιήθηκε, σήμερα, στις Βρυξέλλες το Συμβούλιο Μεταφορών της ΕΕ.  Την Κύπρο εκπροσώπησαν ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, κ. Σταύρος Μιχαήλ και ο Γενικός Διευθυντής του Υφυπουργείου Ναυτιλίας κ. Κώστας Ιακώβου.

Στο επίκεντρο των εργασιών του Συμβουλίου ήταν η συζήτηση προσανατολισμού για το ζήτημα των μεταφορών και της κλιματικής αλλαγής. Η συζήτηση επικεντρώθηκε στη διαμόρφωση ενός στρατηγικού οράματος για μια κλιματικά ουδέτερη οικονομία στην ΕΕ μέσω της μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στον τομέα των μεταφορών, σύμφωνα με τις δεσμεύσεις της ΕΕ στο πλαίσιο της Συμφωνίας των Παρισίων.

Σε αυτό το πλαίσιο, τα κράτη μέλη εξέτασαν το κυρίαρχο θέμα σε τρεις χωριστούς γύρους, που αντιστοιχούν στους τρεις τομείς μεταφορών, και συγκεκριμένα τις χερσαίες μεταφορές (οδικές και σιδηροδρομικές), τις αεροπορικές και τις θαλάσσιες μεταφορές.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης για τον τομέα των χερσαίων μεταφορών, ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων τόνισε την ανάγκη λήψης τόσο συλλογικών όσο και αναλογικών μέτρων, στη βάση των ιδιαιτεροτήτων των κρατών μελών. Αφού σημείωσε ότι οι οδικές μεταφορές ευθύνονται για περίπου το 70% του συνόλου των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου που προέρχονται από τις  μεταφορές στο σύνολο της ΕΕ, ο κ. Μιχαήλ υπογράμμισε τη σημασία όπως η μετάβαση προς μια κλιματικά ουδέτερη οικονομία γίνει με τρόπο που θα προσφέρει νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες, δεν θα στέκεται εμπόδιο στην καινοτομία και θα διασφαλίζει την ποιότητα ζωής των πολιτών.

Σε ό,τι αφορά στη συζήτηση που διεξήχθη για τον τομέα των αεροπορικών μεταφορών, σε παρέμβασή του, ο κ. Μιχαήλ αναγνώρισε τη σημασία και την ανάγκη ελέγχου των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στον εν λόγω τομέα, τονίζοντας ωστόσο την ανάγκη όπως πρώτα αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητα των υφιστάμενων Ευρωπαϊκών νομοθετικών ρυθμίσεων (Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Ρύπων) καθώς και του παγκόσμιου πλαισίου, όπως αυτό έχει διαμορφωθεί στον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας. Παράλληλα, επεσήμανε ότι οποιαδήποτε μέτρα ληφθούν θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη το διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον στις αερομεταφορές, τις δυσμενείς επιπτώσεις που πιθανόν να έχουν στους Ευρωπαϊκούς αερομεταφορείς, αλλά και τις ιδιαιτερότητες των κρατών μελών τα οποία βασίζονται αποκλειστικά στις αερομεταφορές για την συνδεσιμότητα τους με τον υπόλοιπο κόσμο, όπως είναι η Κύπρος. Καταλήγοντας, ο κ. Μιχαήλ τόνισε ότι, προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι της ΕΕ για μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου στον τομέα των αεροπορικών μεταφορών, η έμφαση θα πρέπει να επικεντρωθεί στην καινοτομία, τα κίνητρα και την περαιτέρω ανάπτυξη βιώσιμων καυσίμων, αντί στην φορολόγηση, καθώς μέσω αυτών των μέτρων διασφαλίζεται η κοινωνική συνοχή και δεν επηρεάζεται η συνδεσιμότητα της ΕΕ.

Μιλώντας, εκ μέρος της Κύπρου, στη συζήτηση για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στον τομέα της ναυτιλίας, ο Γενικός Διευθυντής του Υφυπουργείου Ναυτιλίας υπέδειξε καταρχάς τη διαφορετικότητα του τομέα της ναυτιλίας λόγω του ότι αποτελεί μια παγκόσμια δραστηριότητα.  Σε αυτό το πλαίσιο, ο κ. Ιακώβου ανέφερε ότι είναι σημαντικό τα μέτρα που υιοθετούνται να τυγχάνουν καθολικής αποδοχής παγκοσμίως, και υπενθύμισε ότι τέτοια θέματα είθισται να συζητούνται, να αξιολογούνται και να αποφασίζονται στο πλαίσιο των εργασιών του Διεθνή Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΔΝΟ), ο οποίος είναι ο μόνος οργανισμός διεθνούς εμβέλειας που θέτει παγκόσμιους ναυτιλιακούς κανόνες.  Αφού σημείωσε στη συνέχεια ότι η λήψη περιφερειακών μέτρων, δεν θα είναι εξίσου αποτελεσματική όσο οι αποφάσεις που λαμβάνονται σε επίπεδο ΔΝΟ, ο κ. Ιακώβου αναφέρθηκε στους στόχους που τέθηκαν από τον ΔΝΟ, τόσο για τη χρήση καυσίμων με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο από τον Γενάρη του 2020, όσο και για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 50% μέχρι το 2050.  Η ΕΕ πρέπει να είναι αρωγός και να υποστηρίζει δράσεις έρευνας και καινοτομίας που να συμβάλλουν προς αυτή την κατεύθυνση, κατέληξε ο κ. Ιακώβου.

--------------------------

ΜΦ/ΕΙ